De match van de ‘Why’

Niels arbeidsmarkt, strategie, zelfstandige professionals Leave a Comment

Ik merk dat er veel zelfstandige professionals worstelen met het vraagstuk omtrent personal branding. Er doen vele definities de ronde echter komt het vaak terug bij het feit dat bij personal branding jij jezelf als een merk zou moeten beschouwen. Er is veel te lezen en te vinden omtrent personal branding. Echter is dit in mijn optiek vaak erg oppervlakkig. Het gaat te vaak om het feit hoe professionals zich beter kunnen verkopen. Daar zou het in mijn optiek zeker niet alleen over moeten gaan.

Personal branding zou bij de “why” van je zelfstandigheid als professionals moeten beginnen. Net zoals het voor organisaties van belang is om hun “why” duidelijk te hebben is dat voor professionals ook. De “why” oftewel “waarom” gaat dan ook niet over hoe je jezelf alleen maar beter kunt presenteren of verkopen maar gaat veel meer over je drijfveren, ambities en talenten.

Zingeving (purpose) is zowel voor de jonge generatie professionals steeds belangrijker als voor bedrijven. Bedrijven worden geconfronteerd met de vraag waarom zij bestaan. Stakeholders willen steeds vaker weten waarvoor een bedrijf staat: Wat is hun ‘Why’? In de ideale situatie is de zingeving van de professional afgestemd op de ‘Why” van het bedrijf. Als dat het geval is, is sprake van een zeer krachtige verbinding. Naar verwachting gaat de selectie van professionals steeds meer plaatsvinden op basis van deze kenmerken. Of is het zo dat bedrijven geselecteerd worden door professionals op basis van deze kenmerken voordat zij er gaan werken?Bron: Op naar zelfsturende netwerken van zp’ers (Mesters, Huismans; 2014)

Simon Sinek stelt: People don’t buy WHAT you do, but WHY you do it! Mensen zijn niet geïnteresseerd in wat je doet en hoe je dat doet, ze zijn geïnteresseerd in waarom je dat doet!

Interessant om de stelling van Simon Sinek ook eens toe te passen op zelfstandige professionals. Dan zou je dus zeggen dat organisaties jou inhuren niet om wat jij doet maar waarom jij het doet. Ik weet dat deze stelling een hoop discussie oplevert maar het is toch voor zelfstandige professionals wel interessant om hier eens dieper over na te denken. Waarom doe ik wat ik nu doe? Waarom sta ik elke morgen op om keihard aan de slag te gaan?

Banen voor het leven bestaan niet meer, je zult je moeten blijven ontwikkelen om waardevol te blijven voor potentiële werkgevers. Zeker in deze turbulente tijden van moeilijke economische tijden, individualisering, opkomst van nieuw soorten economieën zoals sharing en circulaire economie, kun je niet meer alleen vertrouwen op een goed cv. Je zult je unieke kwaliteiten en het feit waarom je deze kwaliteiten kunt en wilt inzetten steeds nadrukkelijker moeten profileren. Je kunt dit het beste doen door je te ontwikkelen in richtingen waarin jouw specifieke talenten en vaardigheden optimaal tot hun recht kunnen komen.

Hoe kom ik achter mijn “why’?Niels Huisman - FastFlex - ZZP Barometer

Vraag jezelf eens het volgende af:

  • Waarom doe ik wat ik doe?
  • Wat geeft mij energie?
  • In wat voor omgeving wil ik werken?
  • Wat drijft mij nu echt?
  • Wat raakt mij nu echt?
  • Waarom sta ik in de ochtend op om te gaan werken?
  • Welk verschil probeer ik te maken in de wereld?
  • Voor welke ideeën sta ik als professional?
  • Wat is daarbij mijn stijl? Wat is mijn signatuur?

Als je deze vragen kunt beantwoorden kun je een omschrijving geven wat jouw eigen “why” is. Jouw eigen “why” zorgt ervoor dat jij daarna duidelijk kunt gaan maken wat jij als professional te bieden hebt. Zeker in de huidige markt waar de concurrentie hoogtij viert, moet je zelf in staat zijn de juiste opdrachten en klanten te verwerven. Wanneer je reageert via bemiddelingsbureaus komt jouw CV op de stapel samen met tientallen andere kandidaten terecht. De kans dat jij bovenop die stapel belandt, of in gesprek met de opdrachtgever komt, is over het algemeen bijzonder klein. Om in beeld te zijn voor interessante opdrachten, moet je in staat zijn jezelf te laten zien en duidelijk kunnen aangeven wat jouw toegevoegde waarde is. De hoogste tijd dus om je serieus te verdiepen in je ‘branding’: jouw unieke mix van persoonlijke waarden, passies, talenten, eigenaardigheden, kennis en ervaring. Dan kun jij die uitdagende opdrachten naar je toe trekken waarin je jouw toegevoegde waarde optimaal kunt inzetten en verzilveren.

De “why” match

De match tussen een professional en een organisatie zou dus eigenlijk vaker moeten gaan of de “why” van beide partijen wel bij elkaar aansluiten. In mijn optiek is dit voor de zelfstandige cruciaal om nog beter tot zijn recht komen. Ook organisaties kunnen meerwaarde halen uit een betere match tussen hun eigen “why’ en de ‘why” van de zelfstandige professional. Er zijn organisaties die een negatief beeld hebben bij  personal branding aangezien zij van mening zijn dat dit de loyaliteit van professionals richting de organisatie aantast. In mijn optiek is dat toch echter achterhaald. De loyaliteit verschuift. Er is geen sprake meer van loyaliteit naar één opdracht en/of werkgever. Life-time employment bestaat namelijk nagenoeg niet meer. Maar er is wel degelijk sprake van hoge loyaliteit van professionals naar hun klanten en collega’s. Professionals staan voor de diensten die ze leveren en zijn ook trouw aan de “why” van de organisatie. Juist door professionals aan te trekken die passen en matchen op de “why” kan de organisatie als geheel beter presteren.

Let’s wrap it up!

Professionals zouden beter moeten weten wat hun “why” is en of deze past bij de “why” van de opdrachtgever. Een goede match op “why” creëert meerwaarde voor zowel de professional als organisatie!

Mocht je hier hulp bij nodig hebben dan help ik je graag. Stuur me een berichtje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *