Digital Natives

Niels arbeidsmarkt, marketives, zelfstandige professionals Leave a Comment

“Is het zo druk dat jij ook in het weekend en s’avonds moet werken?”. Dit is een reactie die ik nog steeds wel eens op maandagmorgen in mijn mailbox vind. Ik verbaas me over het feit dat er nog zo veel mensen zijn die denken dat werk alleen gedaan kan en moet worden tussen 9 en 5 op maandag t/m vrijdag. Mocht je buiten die uren werken dan zal je het of wel heel druk hebben of je hebt echt verzaakt tijdens kantooruren. Veel mensen denken nog zo en de cultuur bij veel organisaties zorgt ervoor dat werknemers hier niet vanaf komen. Toch ben ik van mening dat dit langzaam maar gestaag de komende jaren zal gaan veranderen.

Sinds een jaar of zeven/acht geleden komt er namelijk een generatie de arbeidsmarkt binnen die opgegroeid zijn met een hele andere wetenschap omtrent arbeid. Zij weten dat een life time employment, baan en functie zekerheid, laat staan een vast dienstverband, al lang geen zekerheden meer zijn. Deze generatie bestaat uit zogenaamde digital natives, zij zijn ook opgegroeid met de computer, de tablet, de mobiele telefoon en internet. Deze generatie is mobieler en dat betekent dat de arbeidsbevolking in zijn geheel dus lang ook meer mobielere professionals zal gaan bevatten. Mobieler in een zeer brede zin. Veel van deze professionals worden al op vroege leeftijd zp’er. Ze zijn dus mobieler in hun werkgevers en opdrachtgevers. Ze zijn ook mobieler als het gaat om werklocaties en werktijden. Net als dat ze mobieler zijn in het soort werk, de werkzaamheden en de taken die zij uitvoeren. Ze weten dat functies niet altijd blijven bestaan en kunnen hier ook beter mee omgaan. Zij weten ook dat werk niet meer tussen negen en vijf en op traditionele werkdagen en op een vast kantoor uitgevoerd hoeft te worden, maar dat het vanaf elke willekeurige plek, op elk moment met een goede internetverbinding gedaan kan worden.

Het is voor organisaties van belang dat ze zich bewust zijn van deze nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. Deze generatie vind het namelijk ook niet gek om in de ochtend bijvoorbeeld eerst te gaan sporten en daarna pas om 10:30 op kantoor te verschijnen omdat ze pas om 11:00 hun eerste afspraak hebben. Zij werken dan gewoon  ’avonds nog wat uren. Ik ben van mening dat indien medewerkers vrijheid in hun eigen uren krijgen, op een uitzondering daargelaten, daar geen misbruik van zullen maken. Ze zullen eerder productiever worden.

Ook met het aan boord krijgen van deze generatie hebben organisaties soms problemen. Dit komt doordat deze generatie verwacht dat zij op eenzelfde manier kunnen communiceren, organiseren en kennis delen zoals ze dat in hun privéleven ook doen. Terwijl dit vaak niet wordt toegestaan of mogelijk wordt gemaakt. Ook botsen zij vaker met mensen die zich senior achten op basis van de hiërarchie. Daarnaast zijn ze moeilijk te rekruteren via de oude kanalen en doorzichtige wervingsboodschappen. Zij willen weten van de organisatie waarom ze daar zouden moeten willen werken. Organisaties moeten steeds vaker de professionals overtuigen i.p.v. andersom.

Dit soort zaken hebben een behoorlijke impact op organisaties. Mochten er organisaties zijn die hier vragen over hebben hoe ze deze generatie beter kunnen faciliteren dan ben ik altijd bereid om hier wat tips en tricks voor mee te geven. U weet wij te vinden….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *