Rise of the freelancer

Niels arbeidsmarkt, flexibiliteit, zelfstandige professionals Leave a Comment

Als het gaat over de arbeidsmarkt dan wordt vaak gezegd dat wij op dat gebied een paar jaar achter de VS aanlopen maar dat wij dezelfde ontwikkelingen doormaken. In de VS verwachten ze in 2020 dat 40% freelancer zal zijn. Er zijn zelfs onderzoeken die het over 50% hebben. Nu zullen wij dat percentage niet gaan halen in 2020 maar ik ben er van overtuigd dat ook in Nederland het aantal zelfstandige professionals alleen maar zal toenemen. Vandaag twaalf oorzaken die in mijn ogen er onder andere voor gaan zorgen dat de groep zelfstandige professionals sterk zal gaan groeien de komende jaren.

  1. In control
    We willen meer en meer zelf de controle hebben. We vinden dat we volledig zelfsturend moeten en kunnen werken. Door als zp’er aan de slag te gaan hebben we meer grip en controle over onze tijdsbesteding. Ook willen we invloed op welke opdrachten en projecten we willen doen en voor welke organisaties we willen werken en voor welke organisaties juist niet.
  2. Volg het geld
    Hoe je het ook went of keert wij volgen altijd het geld. Er is gewoon steeds meer en makkelijker geld te verdienen als zelfstandige professional. Ondanks alles blijft geld ook gewoon een belangrijke drijfveer.
  3. Globalisering
    De wereld is de afgelopen jaren een heel stuk kleiner geworden. Dit heeft al een impact op de arbeidsmarkt gehad maar dat gaat de komende jaren alleen maar toenemen.
  4. Nieuwe economische vormen
    Circulaire economie, On demand economie, Mesh, Peer-to-Peer, Collaborative economy, Sharing economy, Gig economy, Access economy en platform economie. Allemaal andere bewoording voor nieuwe economische modellen die er voor zorgen dat professionals steeds makkelijker aan opdrachten en projecten kunnen komen. De marktplaatsen voor tijdelijke klussen (gig’s) en opdrachten schieten bijv. de grond uit.
  5. Iedereen kan een merk “bouwen”
    Vroeger was het bouwen van een sterk merk alleen maar bestemd voor de grote bedrijven en organisatie. Tegenwoordig kunnen professionals het merk “ik” ook echte lading geven. De opkomst van de sociale media speelt hier een zeer belangrijke rol in.
  6. Commitment van bedrijven neemt af
    Bedrijven geven steeds minder zwaar commitment aan medewerkers. Alles moet flexibeler en voorzichtiger dan we voor de crisis van 2008 gewend waren. Het UWV constateerde in 2013 dat slechts 2% van de contracten na proeftijd werd omgezet naar onbepaalde tijd.
  7. Nieuwe generatie
    In 2020 zal de wereldwijde beroepsbevolking voor ongeveer 75 % bestaan uit werknemers uit de zogeheten Millennial generatie. Deze generatie heeft geheel andere verwachtingen over werk en zingeving dan de generaties daarvoor. Een generatie die – in tegenstelling tot andere generaties- veel meer open staat voor de inhoud van werk en minder bij de contractvorm. Sinds een jaar of zeven/acht geleden komt deze generatie namelijk langzaam de arbeidsmarkt binnen. Zij zijn opgegroeid met een hele andere voorkeuren omtrent arbeid. Zij weten dat life time employment, baan- en functie zekerheid, laat staan een vast dienstverband, al lang geen zekerheden meer zijn. Deze generatie bestaat uit zogenaamde digital natives, zij zijn dan ook opgegroeid met de computer, de tablet, de mobiele telefoon en internet. Deze generatie is mobieler en dat betekent dat de arbeidsbevolking in zijn geheel dus ook meer mobielere professionals zal gaan bevatten. Mobieler in een zeer brede zin.
  8. De-intemediation & Transparantie
    We willen en eisen van bedrijven en organisaties al jaren volledige transparantie. Hierdoor hebben niet alleen organisatie zelf maar ook veel professional inzicht gekregen in de keten waarin zij werkzaam waren. Professionals zijn het beu om in een lange keten te zitten en ook organisatie willen direct toegang tot de bron (de professional).
  9. Digitalisering
    De digitalisering stelt ons in staat om altijd en overal te kunnen werken. Digitalisering zal alleen maar toenemen echter daarnaast wordt het verschil tussen de fysieke en digitale wereld ook steeds kleiner. Steeds meer voorzieningen beschikken over een internetverbinding, denk aan slimme apparatuur en de zogenaamde ‘wearables’. Een grote groep mensen heeft op elk moment van de dag toegang tot relevante data, dat in toenemende mate invloed heeft op de manier van leven. Voor bedrijven maar juist ook voor individuele mensen creëert deze ontwikkeling veel nieuwe kansen. Het stelt hen in staat om de juiste informatie aan te bieden, op het moment dat de doelgroep daar behoefte aan heeft. Iedereen heeft toegang tot de informatie.
  10. Toch nog beetje klussen na pensioen
    Mensen die al wel met pensioen zijn klussen toch nog vaak wat uren als zelfstadige bij. We zien dit bijvoorbeeld al op platformen als werkspot.nl maar dit zal straks ook in andere branches gaan toenemen. We leven allemaal langer en zijn ook na onze pensioenleeftijd nog best bereid om wat uurtjes te werken. Graag zelfs, zeker als we dat allemaal in eigen hand hebben……
  11. Gedwongen aan de slag
    Ook al is het percentage gedwongen zp’ers lager dan vaak geroepen wordt toch draagt ook dit fenomeen bij aan de toename van het aantal zp’ers. Let wel op: gedwongen zelfstandigheid is niet hetzelfde als schijnzelfstandigheid.
  12. IT maakt alles mogelijk
    Misschien wel de belangrijkste factor. De technologische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen maken het namelijk allemaal mogelijk en gaat de komende jaren nog heel veel mogelijk maken waar we nu nog geen benul van hebben……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *