Creativiteit

Niels creativiteit Leave a Comment

Hieronder een schitterend voorbeeld van de grenzeloze creativiteit van een kind! We zouden allemaal eens vaker buiten de kaders moeten en kunnen denken.

Wat zou het geweldig zijn als we allemaal wat meer konden denken zonder kaders en grenzen zoals kinderen dat nog kunnen.  Gelukkig is creativititeit voor een groot gedeelte ook weer aan te leren.  We zullen eens een kleine oefening doen.

1+ 1 = …
Hoeveel antwoorden weet jij? Haal je de 5? of 10? of 50?

Ik zal eens wat oplossingen noemen.
1+1 = 2
1+1 = 3
1+1 = 11
1+1 = stelletje
1+1 = meer dan 1
1+1 = twee
1+1 = elf
1+1 = raam (zet alles heel dicht op elkaar en het lijkt een raam)
1+1 = > 1
1+1 = 2 + 0
1+1 = ……
Nog een oefeningtje.

Hoeveel maal zie je de letter F in deze tekst ?
Na deze fantastische fietstocht lust ik wel een glaasje Fanta of Fristi of andere frisdrank.

 

Antwoord
Zag je ze alle 7 of alleen 5 F’s ? De meeste mensen vergeten de F’s in de woorden ‘of’ mee te tellen.
Creatief denken is ook gewoon goed waarnemen.

Oke, om het af te leren nog een lasting rekensommetje:
Rekensom
Als laatste een lastig vraagstuk. Maak deze rekensom correct door maar één cijfer te verschuiven.

26 – 63 = 1

 

Antwoord
Veel mensen proberen dit vraagstuk op te lossen met de vooronderstelling dat het
cijfer alleen horizontaal mag worden verschoven. Als je start met deze
voorveronderstelling dan is het probleem niet op te lossen.

De oplossing is het cijfer omhoog te verschuiven.
Ah… exponenten.

Het antwoord is:

26 – 63 = 1
(26 = 2x2x2x2x2x2 = 64)

Een alternatieve oplossing:
62 = 63 – 1

Er is niet gezegd dat de rekentekens niet verschoven mochten worden.

Kaders zijn handig maar het kan zo veel waarde geven om ook eens buiten deze kaders te kunnen denken….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *