Durf jij disruptie los te laten op je business?

Niels creativiteit, flexibiliteit, innovatie, Inspiratie, marketives, strategie Leave a Comment

“Je kan maar beter jezelf overbodig maken, voordat iemand anders dat voor je doet”. Dit zijn wijze woorden van innovatie expert Clayton Christensen. Hij doelt hiermee op het feit dat je als organisatie moet anticiperen op disruptieve bedrijven die impact gaan hebben op jouw bedrijf. Uit onderzoek naar digitale disruptie van Forrester Research blijkt dat de meeste bedrijven het eigenlijk wel zagen aankomen alleen er niet (tijdig) op ingespeeld hadden. Bedrijven die er wel op inspelen kunnen op een aantal manieren reageren op deze disruptieve veranderingen:

  • Ze gaan juist meer investeren in de traditionele werkwijze en processen;
  • Ze negeren het volkomen en zien het als een andere markt;
  • Ze negeren het doordat ze het niet serieus nemen;
  • Ze zetten de tegenaanval in. Ze proberen de disruptie te bestrijden met disruptie;
  • Ze adopteren de innovatie naast hun huidig business model;
  • Ze adopteren de innovatie en maken het onderdeel van het business model;
  • Ze omarmen de innovatie en vergroten de schaal daarvan substantieel tov het oude business model.

Het mag duidelijk zijn dat de eerste drie reacties op de lange termijn zeer onverstandig zijn. Over de wijze waarop je als organisatie (digitale) disruptie te lijf kan gaan, is sterk afhankelijk van de situatie. Grote consultancy bedrijven zijn over het algemeen van mening dat je het groots en compleet moet aanpakken door middel van enorme digitale en organisatorische transformaties. Hierbij wordt geen bedrijfsproces ongemoeid gelaten. Ik ben er van overtuigd dat organisaties juist (digitale) disruptie kunnen overleven door weer te leren denken en doen als een start-up. Dit betekent dat organisaties zich constant van alles moeten afvragen. Durf jezelf een spiegel voor te houden en na te denken over waarom je doet wat je doet. Je zal altijd bezig moeten zijn met het bedenken van nieuwe business modellen, de ontwikkeling van betere klantervaringen. Ook effectiever werken door middel van agile en multidisciplinair werken is van belang. Het is mijn ervaring dat dit het beste werkt met een mix van ervaren experts, jong digital talent, weinig hiërarchie en veel ruimte voor creativiteit. Durf te experimenteren en durf te falen. Denk, ontwikkel en verbeter!

In hoeverre durf jij als ondernemer over je business model na te denken en durf jij je eigen business model uit te dagen? En neem jij daar ook de tijd voor? Ik help je hier graag bij. Voor ondernemers die denken weinig tijd te hebben bieden we vanuit Marketives daar nu de oplossing voor. Stuur ons kort jouw business model en wij gaan daar in een dagdeel allerlei disruptieve krachten op los laten. Voor meer info, de kosten en de opbrengsten stuur  een email naar niels@marketives.nl. Ik geef dit namelijk graag op maat voor jou vorm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *