Growth Hacking

Niels creativiteit, innovatie Leave a Comment

Al een tijdje is de “Growth Hacker” de marketeer van startup’s. Vorige maand las ik in een artikel dat 99% van de mensen in Nederland niet weet wat “Growth hacking” is. Vandaag ga ik in een korte blog daarom wat dieper in op dit relatief nieuwe fenomeen.

Wat is Growth hacking nu precies?

Growth Hacking wordt gedaan door Growth Hackers. Sean Ellis, die de term in 2010 bedacht, ziet een Growth Hacker als iemand die zich focust op mogelijkheden om schaalbare en meetbare groei te realiseren. Het gaat dus voornamelijk om het nemen van datagedreven beslissingen en door middel van metingen op korte termijn uitvinden wat wel en wat niet werkt. Aan de hand hiervan stuurt men bij en worden beslissingen genomen. De term ‘hacker’ roep wellicht negatieve associaties op maar verwijst slechts naar iemands capaciteit om groei-gerelateerde problemen op te lossen.

Growth Hacking zorgt voor een shift richting nieuwe distributiekanalen; er wordt niet uitgegaan van traditionele marketing als advertenties, maar er wordt gebruik gemaakt van de eindeloze mogelijkheden van ICT. Met de moderne ICT middelen is het mogelijk de potentiële groei van het product, zoals virale marketing en gebruikers acquisitie, in het product zelf in te bouwen. Growth Hacking is een strategie die momenteel nog voornamelijk wordt toegepast bij (internet) start-ups. Een van de oorzaken van de inzet van Growth Hacking is dat door relatief geldgebrek startup’s  geen budget hebben voor traditionele marketing, zoals grote organisaties en dus op zoek moeten naar andere initiatieven. Daarom zoeken ze (kosteloze) innovatieve manieren om in betrekkelijk weinig tijd zo veel mogelijk groei te realiseren. Hierbij maken ze gebruik van de (eindeloze) mogelijkheden van ICT.

Growth hacking zien we terug bij veel succesvolle organisaties. Als we kijken naar bedrijven als Dropbox, Facebook, Instagram, AirBnB, Spotify en Groupon dan zien wij dat deze bedrijven allemaal binnen enkele jaren miljoenen gebruikers aantrokken en dat zij veranderden van een startup in een miljoenen organisatie. De drijvende kracht hierachter is door technologie leidend te laten zijn in de marketing en vol inzetten op groei. De term ‘growth’ geeft dit ook al aan. Growth Hacking is in eerste instantie niet gericht op de inhoud van de boodschap, maar op de conversie en de groei van deze conversie. Grote organisaties zijn doorgaans tevreden met zo’n vijf procent groei per jaar. Start-ups niet. Zij hebben de intentie om elke maand met 20 procent te groeien en binnen een aantal jaar van nul naar miljoenen gebruikers te gaan (Biyani, 2013; Chen, 2012). Elk initiatief van een Growth Hacker komt dan ook voort uit zijn hoop op groei (Ellis, 2010; Patel & Taylor, 2013).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *