Klant is koning

Niels creativiteit Leave a Comment

De klant is altijd koning. Dit is niet de eerste keer dat u dit hoort. Zoals ik u al eerder verteld heb is alleen de ene klant een iets belangrijkere koning dan de andere klant. Hierin mag u best verschil maken. Een klant die veel meer omzet genereert mag u ook meer aandacht geven dan andere klanten. Deze klanten zijn namelijk goud waard. Als u van deze klanten hun verwachtingen een aantal maal overtreft worden zij uitermate tevreden. Zij gaan u dan aanbevelen bij andere. Deze klanten zijn minder prijsgevoelig, kopen meer en vaker en hebben een grotere loyaliteit. Heeft u van deze klanten?

Over het luisteren naar u klanten wil ik het nog even met u hebben. Let op! Wilt u een innovatief en technische hoogstaand bedrijf zijn luister dan niet altijd naar uw klant. De klant bedenkt namelijk geen innovatieve producten. De klant weet namelijk niet wat er allemaal mogelijk is.

Oké, om innovatief te zijn moeten we niet naar onze klanten luisteren. Dat is duidelijk. Maar hoe doen we het dan? Om innovatief te zijn dient u soms uw kennis overboord te gooien. Denk buiten de kaders. Klinkt abstract natuurlijk. Ik zal u een tip geven. Laat eens iemand die niet in uw sector actief is, bijvoorbeeld een vriend of een kennis naar uw bedrijf kijken. Deze persoon is niet bekend met de grenzen die u ziet en komt wellicht met hele goede ideeën. Het is zeker het proberen waard. Laat u weleens een “leek” naar uw bedrijf kijken? Doe dit eens!

Klanten hoeven niet te bedenken wat er nog niet is maar dat moet u doen. Daar bent u ondernemend genoeg voor.

Laten we er eens even mee oefenen. Ik geef u een raadsel:

Een ezel zit vast aan een touw van twee meter lang, en drie meter verderop ligt een baal hooi. Hoe kan de ezel bij het hooi komen zonder het touw door te bijten of los te maken?

Weet u het antwoord? Als u het antwoord niet weet probeer dan te denken zonder de veronderstellingen  (grenzen) waar u vanuit bent gegaan. De vraag is namelijk opzettelijk gesteld om u in een bepaalde richting te sturen. Wat heb je over de ezel verondersteld zonder dat het in de vraag staat? Dat een ezel vier poten heeft wellicht? En over het touw? Wat heeft u daar van gemaakt? Je weet namelijk dat het touw vastzit aan de ezel. Maar de andere kant van het touw? JAH! Daar zit het antwoord op deze vraag namelijk. Het touw zit namelijk niet vast aan de andere kant.

Je creativiteit wordt dus gedwarsboomd. Hierdoor kunnen we sneller tot een antwoord komen. Dit natuurlijk alleen als je veronderstelling juist is. Om echt creatief te zijn moet je sommigen veronderstellingen en grenzen laten varen.

5 tips om tot creativiteit te komen.

  1. Zorg voor veel ideeën. Normaal ga je voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Doe het nu eens andersom. Hierdoor ga je breder kijken en komen er echte ideeën naar boven.
  2. Beoordeel een idee niet meteen. Je weet namelijk niet waar een idee naar kan leiden.
  3.  Leg al je ideeën vast. Anders onthoud je slechts een paar ideeën.
  4. Zorg dat je een doel hebt met je creativiteit. Doelloze creativiteit levert niet veel op.
  5. Halve ideeën moet je koesteren. Dit klinkt vaag maar een half idee kan later leiden tot een volledig antwoord waar je echt iets aan hebt.

Natuurlijk is creativiteit niet vast te leggen in een paar regels maar deze 5 tips kunnen je een vernieuwende kijk erop geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *