Leren van “netflix” – deel 2

Niels creativiteit, innovatie Leave a Comment

Eerder schreef ik al een artikel over wat wij kunnen leren van het succes van netflix. Dit ging voornamelijk in op het feit hoe Netflix continu bezig is met het vernieuwen van haar eigen Business Model. Door de vele reacties die ik op dit stuk gekregen heb gaan we vandaag nog eens even heel kort kijken naar Netflix. Wat kunnen we nog meer leren?

Waarom is Netflix succesvol als bedrijf?

Blijven investeren
Netflix durft te blijven investeren in nieuwe markten, nieuwe ontwikkelingen, nieuwe producten en nieuwe diensten. Begin Februari maakte Netflix bekend om 1 miljard te gaan investeren. De 1 miljard dollar wordt gebruikt voor “algemene bedrijfsdoeleinden, het aanschaffen van nieuwe content, werkkapitaal, potentiële overnames en algemene en strategische investeringen. Dit om te blijven groeien, door bijvoorbeeld eigen series te produceren of overnames te financieren.

Netflix durft zijn business model volledig om te gooien
Netflix is een schitterend voorbeeld van een bedrijf dat zich constant probeert aan te passen. Soms proactief en soms ook reactief. Zie mijn vorige blog

Netflix maakt extreem goed gebruik van Big Data
Net zoals heel veel bedrijven beschikt ook Netflix over onwijs veel data. Veel bedrijven doen daar nog weinig mee. Netflix is hier echter erg actief mee. Op basis van gegevens kon Netflix vrij zeker van zijn zaak dat een remake van het Britse House of Cards een geheid succes zou worden. Zo wist Netflix op basis van die big data al dat acteur Kevin Spacey goed scoort bij het publiek van Netflix, net zoals het werk van regisseur David Fincher. Onder andere zijn film ‘The Social Network’ was een zeer groot succes. Met een simpele analyse bleek dat op basis van deze kennis dat een remake van deze politieke tv-serie een succes zou zijn.

Netflix is een topper in het bieden van “Content op maat”
Netflix heeft al veel ervaring met het geven van aanbevelingen voor de content die je kunt kijken. Die aanbevelingen worden automatisch gegenereerd op basis van alle data die de gebruikers achterlaten en algoritmes (rekenregels). Het lukt Netflix steeds beter om met relevante aanbevelingen te komen. Zo wordt al meer dan 75% van de video’s bekeken na een aanbeveling. Dat betekent dat mensen nog maar weinig zelf op zoek gaan naar een film of serie. Netflix wil het aantal aanbevelingen steeds verder beperken en de gebruiker dus minder keuze bieden. De gedachte hierbij is dat het bladeren door films de gebruiker te veel tijd kost. ‘Content op maat’ moet gemak bieden en tijd besparen.

Netflix zet de gebruiker centraal
Jij als gebruiker kan beslissen wanneer je kijkt, met wie je kijkt, hoe je kijkt (tablet, pc, mobiel, TV)  en natuurlijk wat je kijkt. Netflix probeert deze beslissingen natuurlijk wel zo veel mogelijk te sturen.

Netflix CEO Reed Hastings joins a keynot

Wat kunt u hier van leren? Durft u te investeren? Durft u de gebruiker echt centraal te zetten? Wat als u de gebruiker bij het afnemen van uw dienst of product zelf invloed laat uitoefenen wanneer, wie, hoe en wat hij consumeert?

(AH en Jumbo zijn hier ook voorbeelden van. Je kunt als consument kiezen of je online koopt en het laat tijd bezorgen (en kiezen wanneer) of dat je het op gaat halen bij een “pick op point” (ook kiezen wanneer). Hier zal ik later in een artikel op terug komen.)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *