Kennis als wapen inzetten

Niels flexibiliteit, innovatie, marketives, organisatie, strategie Leave a Comment

De komende weken zal ik via www.marketives.nl een groot aantal adviezen omtrent het thema “strategie” de revue laten passeren. Elk artikel zal er een tip rondom dit thema centraal staan en zal ook meteen de “valkuil” van deze tip besproken worden. Vandaag staat “kennis” centraal en hoe  kennis essentieel is bij het ontwikkelen van een goede strategie en het behouden van je koers.

Uw bedrijf is natuurlijk onderdeel van een veel groter geheel. Het economische systeem waarin uw bedrijf actief is bijvoorbeeld. Uw bedrijf is onderdeel van een sector en actief binnen een bepaalde markt en branche. Elk onderdeel heeft zo zijn eigen karakter, cultuur, structuur maar ook zijn eigen ontwikkelingen. De positie van uw bedrijf binnen dit “grotere” geheel bepaalt in grote mate uw strategische mogelijkheden. Nu is het zo dat hoe beter uw de sector, markt en branche kent, hoe beter je de elementen kunt identificeren die uw bedrijf uniek maken en kans bieden op een beter resultaat.

Kennis is dus van groot belang. Uw dient te weten wat er speelt in de markt en wat de krachtvelden hierbinnen zijn. Het basismodel is het vijf krachtenmodel van porter. Dat is echter slechts een eerste stap. U dient er voor te zorgen dat u constant bezig bent om uw kennis van de markt en de sector op peil te houden. Dit is van essentieel belang om ervoor te zorgen dat uw bedrijf geen eilandje wordt. Zeker in de dynamiek van deze tijd is het voor u belangrijk om inzicht te blijven houden in de markt. Met kennis krijg je veel zaken inzichtelijk en op basis daarvan kunt u juiste besluiten nemen.

Naast uw kennis optimaliseren over het ecosysteem waarin uw bedrijf actief is moet u er ook voor zorgen dat u zo nu en dan eens buiten uw eigen markt kijkt. Wat gebeurd er in andere markten, branches, sectoren en landen. Het is namelijk goed om niet alleen te kijken waar u directe omgeving nu mee bezig is maar ook om eens breder te kijken. Een simpele oefening is om bijvoorbeeld eens naar een heel succesvol bedrijf (en het bijbehorende business model) in een andere branche te kijken en te ontdekken waarom zij zo succesvol zijn. Wat kunt u leren van deze aanpak? Wat zou er gebeuren als u dit succesvolle aspect zou modelleren voor uw dienst of product? Ik spreek hier over modelleren en niet kopiëren. Uw bedrijf is namelijk geen exacte kopie van een ander. Bestudeer succesvolle strategieën en pas die toe in uw situatie en doe het op een manier die bij uw onderneming past. Een ondernemer die succesvol wil zijn zou in mijn optiek namelijk wel altijd moeten uitgaan van zijn eigen kracht! Deze oefening is niet alleen succesvol als u daadwerkelijk een succesvol aspect kunt modelleren voor uw organisatie of business model maar biedt u vaak ook nieuwe inzichten die u weer verder kunnen helpen en uw kennis verder verrijken.

De valkuil hiervan is dat er alleen nog maar naar “buiten” gekeken wordt. Met alleen maar bezig zijn wat er extern gebeurd ga je ook niet redden. Hier zie ik ook genoeg voorbeelden van in de praktijk. De ongelofelijk externe focus maakt dat ze bij elke nieuwe innovatie in een bepaalde markt deze meteen willen adopteren en modelleren. Ten eerste is dit niet realistisch en ten tweede draagt dit ook zeker niet bij aan de positionering van uw organisatie. Het vermogen om adaptief te zijn als organisatie en constant te kunnen veranderen is in deze huidige tijd van groot belang maar hier moet u zeker niet in doorslaan. Als succesvolle ondernemer hebt u namelijk een sterke visie en missie welke u zeker niet zomaar los moet laten. In het volgende artikel zullen we even teruggaan naar de basis en bij deze missie en visie beginnen. Veel bedrijven en organisaties zouden hier namelijk nog een behoorlijke slag kunnen maken. Mocht u hier of bij het modelleren van uw business model hulp nodig hebben dan help ik hier uw graag (geheel gratis) bij. Mijn verdienmodel is dat ik hierdoor weer ervaring opdoe en mijn kennis vergroot. Kennis is namelijk cruciaal, ook voor mij…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *