Hoe zorg ik ervoor dat mijn businessmodel scherp blijft?

Niels innovatie, Inspiratie, marketives, strategie, tips Leave a Comment

De spelregels van het zakendoen zijn veranderd. Turbulentie in bijna elke markt is groot, nieuwe toetreders komen uit onverwachte hoek en geven traditionele spelers het nakijken. De levensduur van business modellen wordt daarnaast steeds korter. Bijna elke ondernemer, elke markt krijgt hier mee te maken. Kijk maar naar de bedrijven en organisaties die het afgelopen jaar in het nieuws waren omdat ze het heel erg zwaar hebben. V&D, Blokker, Miss Etam, Blackberry en SBM Offshore zijn slechts een paar voorbeelden. Zelfs Snapchat heeft het zwaar omdat er vraagtekens zijn omtrent het toekomstperspectief. Wat nu werkt hoeft morgen niet meer succesvol te zijn. Vandaag ga ik onderstaand artikel in op de vragen die elke ondernemer en onderneming zichzelf moet stellen als het gaat over zijn businessmodel

Om in de toekomst succesvol te blijven zijn andere tools, andere vaardigheden en een andere manier van denken nodig. Het schrijven van een business plan bijvoorbeeld, werkt niet meer. Plannen zijn er om de openhaard mee aan te maken zoals ik al eerder in een artikel schreef. Het wordt al snel complex, kost veel tijd, er staan te veel aannames in, en niemand heeft tijd om het echt te lezen. Echter is het wel van belang om je business model heel helder te hebben en zelf ook helemaal te begrijpen. Je hebt namelijk op constante basis inzicht nodig in je business model. Wat is je strategie? Welke waarde voeg jij toe? Via welke kanalen leveren jij welke proposities? Waar zitten je kosten? Enzovoorts enzovoorts…

Om je businessmodel scherp te houden is het van belang dat jij jezelf de volgende vragen constant blijft stellen:

Hoe ziet je Businessmodel er in de praktijk uit? Het belangrijkste is om antwoord op deze vraag te hebben. Veel ondernemers hebben onvoldoende zicht op hun Businessmodel. Gebruik bijvoorbeeld tools om dit in kaart te brengen. Voorbeelden hiervan zijn het Business Model Canvas of een One Page strategie sheet.

Wat wil de klant nu echt?  Vraag dit de klant gewoon. We denken vaak dat we wel weten wat de markt en onze klanten willen. Zorg dat je er achter komt wat die klant exact wil. Soms weet hij dit niet maar weet hij wel welk probleem hij heeft. Welke probleem los jij dus op? Dit geeft meteen een andere kijk op je businessmodel. Xerox verkoopt bijvoorbeeld geen printers meer maar verdiend aan het aantal pagina’s dat een printer drukt. Het probleem van de klant was namelijk niet dat je ze behoefte hadden aan printers maar aan printjes.

Welke trends hebben momenteel impact op jouw business? Het is essentieel om op de hoogte te zijn en te blijven van trends die invloed hebben op jouw markt en businessmodel. Op welke trends is jouw businessmodel gebaseerd. Blijf om je heen kijken of deze veranderen.

Welke trends gaan de komende jaren invloed hebben? Kijk niet alleen wat er nu gaat gebeuren maar ook welke invloeden de komende jaren effect kunnen gaan hebben. Kijk bijvoorbeeld naar dit filmpje over disruptieve technologische trends of lees dit artikel over trends wat ik eerder schreef.

Maak je duidelijke en voldoende keuzes? Een van de meest gemaakte fouten is dat ondernemers te weinig duidelijke keuzes durven te maken. Strategie is het maken van keuzes. Vorm daarom een uitgesproken visie en zorg dat alle betrokkenen begrijpen waar je heen wilt.

Met welke partijen zou jij graag willen samenwerken of tot iets nieuws te komen? Stel jezelf de vraag met welke partijen je zou willen samenwerken om tot iets beters of juist iets nieuws te komen. Dat kan zijn samen met klanten of juist met leveranciers of een concurrent. Kijk ook eens buiten je eigen markt. Ga eens een bakje koffie drinken met iemand om gewoon wat te sparren over mogelijkheden. Zo las ik vandaag dat de baas van automaker Fiat laatst sprak met zowel de baas van Apple als met die van Tesla. Praten kan nooit kwaad en wellicht leidt het tot iets moois.

Hoe zou jij jouw Business Model er uit laten zien als je nu opnieuw zou beginnen? Soms moet je gewoon weer even van nul beginnen. Bedenk hoe je het dan zou doen en stel jezelf de vraag waarom je dat doe nu niet zo doet. Bekijk dus wat kun van het nieuwe model kan leren en/of overnemen.

Van welke Business Modellen in andere markten kan jij iets leren? Kijk naar wat de sterktes van andere modellen zijn en leer hiervan. Hierdoor ben je wellicht in staat om een van die sterktes bijvoorbeeld in jouw business model te integreren.

Hoeveel modellen heb jij klaar liggen om te implementeren? Er is namelijk niet één model wat altijd het beste model is. Zorg dat je altijd bezig met andere modellen en heb deze dan ook klaarliggen.

Niet iedere onderneming of ondernemer is in staat om zichzelf deze vragen, periodiek en zeer kritisch, te stellen. Ik help hier dan ook graag bij. Periodiek “hacken” we dan samen je business. Niet alleen leuk en leerzaam maar ook echt goed voor je business op de lange termijn. Heeft u vragen of interesse? Stuur me dan een e-mail. (niels@marketives.nl)

Geef een reactie