Geen “Big Data” maar “No Data”

Niels innovatie, Inspiratie, organisatie Leave a Comment

Al hele periodes spreken we steeds meer en meer over de opkomst van Big Data en de invloed dat dit heeft en gaat hebben op industrieën en bedrijfsmodellen. Big Data zorgt ervoor dat gehele markten op zijn kop gezet worden door nieuwe businessmodellen. Daar gaan we het vandaag echter niet over hebben. Vandaag gaan we het over een hele andere boeg gooien. Wat als bedrijven nu juist helemaal de data overboord gooien? Wat kan dit voor kansen bieden?

Big data vs. No Data

Big Data is niet meer weg te denken in het huidige bedrijfsleven en daarnaast ook een hot topic in onze huidige samenleving. Elke pagina die je bezoekt, elke muisklik, elk telefoontje en elke keer dat je je pinpas of bonuskaart gebruikt: je laat voortdurend een spoor van gegevens en data achter. Afzonderlijk lijken deze gegevens misschien onbelangrijk, maar wie ze aan elkaar knoopt kan verrassend veel over je te weten komen. Je lichamelijke en psychische gezondheid, je gemoedstoestand, je seksuele voorkeur en hoe gevoelig je bent voor korting; het zijn slechts enkele voorbeelden van de informatie die velen van ons onbewust prijsgeven.

Over de exacte definitie van Big Data is geen consensus maar met onderstaand voorbeeld wil ik duidelijk maken wat ik wel en niet onder Big Data versta.

  • De data van alle losse transacties van Bol.com en van wehkamp.nl zijn géén Big Data: uniform, gearchiveerd en zonder grote potentie tot echte meerwaarde;
  • De data van Bol.com en van wehkamp.nl met klik- en aankoopgedrag die het mogelijk maakt een klant direct een aanbieding op maat te doen wanneer deze de website opnieuw bezoekt is wél Big Data: divers, pluriform, direct beschikbaar én gebruikt met het doel om waarde te creëren

Bedrijven zijn momenteel aan het zoeken naar een balans tussen enerzijds de voordelen van Big Data en de uitnutting daarvan en anderzijds het behouden en vergroten van het vertrouwen van haar klanten. Een van het grootse vraagstuk (en nadeel) van Big Data is de vraag wie nu de echte eigenaar van de data is. Het probleem van Big Data is namelijk dat het meestal meer dan één eigenaar heeft. Big data wordt samengesteld uit verschillende bronnen en komt van verschillende leveranciers. Veel mensen weten niet dat de gegevens die ze aan het ene bedrijf afstaan, doorverkocht worden aan een ander bedrijf.  Gebruikersvoorwaarden op internet leest namelijk nagenoeg niemand. Ze zijn extreem lang en ze zijn bijna onbegrijpbaar indien je geen juridische achtergrond hebt. Door simpelweg op ‘akkoord’ te klikken, geven we organisaties en bedrijven toestemming om onze gegevens te gebruiken.

Hier nog even een mooi kort filmpje over Big Data:

Waarom de strategie van “No Data”  juist kan werken?

De voordelen van Big Data zijn al hele erg vaak besproken maar wat als we nu de data eens helemaal overboord gooien? Een organisatie die het idee van “No Data” volledig in zijn businessmodel verwerkt. Zowel intern als extern moet het dan natuurlijk wel helemaal geïntegreerd zijn echter dan kan het in mijn optiek zeker succesvol zijn.

Het idee van No Data gaat in tegen de bestaande krachten in het bedrijfsleven waardoor je iets geheel nieuws creëert en daardoor instant het vertrouwen van consumenten kan winnen. Grote bedrijven hebben steeds minder het vertrouwen van de consument. Het vertrouwen in grote ondernemingen en instanties bevindt zich nu op een dieptepunt: slechts 28% van de consumenten in Groot-Brittannië, 30% in Japan, 32% in Australië, 33% in de VS en 34% in Canada heeft vertrouwen in grote ondernemingen. In de opkomende markten is het vertrouwen (momenteel nog) veel hoger: 83% in China, 72% in Turkije, en 65% in Brazilië en India. De vraag is uiteraard of die bedrijven dat vertrouwen weten vast te houden

Ook het feit dat consumenten wel producten, services en diensten aangeboden willen krijgen die voor hen op maat zijn gecreëerd maar zij willen niet het gevoel hebben dat ze in de gaten gehouden worden. Privacy en veiligheid issues omtrent Big Data zijn namelijk heel veel in het nieuws. Zo werd het afgelopen week nog duidelijk dat er miljarden wachtwoorden gehackt en gestolen zijn van bedrijven door een criminele organisatie. De strategie van No Data geeft ook meteen vorm aan de wens van consumenten naar extreme transparantie.

De vraag is natuurlijk of een “No Data” strategie wel haalbaar is? Hier kan ik heel kort over zijn: JA! Je moet als bedrijf het alleen wel echt volledig durven doorvoeren. Volledige transparantie en NO DATA at all! Voor bestaande (en trage, zware en logge) organisaties is dit waarschijnlijk lastig te omarmen. Het is echter in mijn optiek slechts een kwestie van tijd voordat we de eerste frisse nieuwe ondernemingen gaan zien dit “no data” volledig gaan omarmen.

“No Data” strategie: Een goed product, voor iedereen altijd toegankelijk. Geen data vereist!

[yop_poll id=”2″]

TedTalk van Kik Borne over Big Data & Small World Phenomenon

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *