Leren van….’The profit’

Niels innovatie, Inspiratie, lerend leven, marketives, strategie, tips Leave a Comment

Marcus Anthony Lemonis is een Amerikaans zakenman, investeerder en televisiepersoonlijkheid van Libanese afkomst. Hij is de hoofdpersoon van het tv-programma The Profit. In deze serie gaat hij op zoek naar kleine bedrijven die op de rand van faillissement zitten, om deze weer op weg te helpen met een investering in ruil voor een aandeel in het bedrijf. Marcus laat er nooit gras over groeien. Omdat hij er met zijn kapitaal in zit en dus zeggenschap heeft, wil hij er ook zoveel mogelijk winst uithalen. En dat betekent: niet meer doen zoals het altijd is gegaan. Vandaag gaan we kijken wat we kunnen leren van hem en deze serie.

De drie P’s zijn cruciaal

In elke uitzending komt naar voren dat Lemonis altijd kijkt naar de drie belangrijkste p’s. People, Process, en Product.

People. Een goed bedrijf wordt gemanaged door de juiste mensen en heeft mensen aan boord die er graag werken en gelukkig zijn met wat zij doen. Marcus gaat niet met een bedrijf in zee dat wordt gerund door een vreselijke eigenaar. Om succesvol te zijn, moet je de juiste managers aan boord hebben die het bedrijf leiden. Deze “juiste” mensen zullen je winstgevend maken. Marcus maakt deze ‘juiste’ mensen ook altijd belangrijk binnen de organisatie. Hij geeft ze verantwoordelijkheid, zeggenschap en vaak zelfs een aandeel in het bedrijf.

Belangrijke les: zorg voor je mensen en zij zullen voor jou en jouw klanten zorgen.

Process. Vaak draait het in de uitzendingen allemaal om efficiëntie. Een bedrijf maakt misschien omzet … maar wat zijn de kosten? Verdient het bedrijf echt geld? Vaak heeft je bedrijf wel succes en draai je een mooi omzet, maar omdat je een slecht proces hebt, gooi je geld uit het raam. Verbeteringen in het proces kunnen zijn: machines upgraden om de productie te verhogen of de productietijd te verminderen, betere systemen gebruiken (IT, management, supply chain, enz.), onderhandelen over lagere leveringskosten of een meer gestroomlijnd verkoopproces. Lemonis doorloopt het gehele proces altijd en ziet altijd ruimte voor verbeteringen.

Product. Je mensen en je proces kunnen helemaal in orde zijn maar als aan het einde van de dag je product niet top is zal het niet verkopen. Of je product wel of niet top is, is een omstreden onderwerp (als je er een publiek voor kunt vinden, dan is het top!), Maar over het algemeen, als niemand het wil of er waarde in ziet (genoeg om je geld voor te betalen) … dan het is een waardeloos product, en zoals Kevin O’Leary van “Shark Tank” zegt, moet het in de prullenbak. Maar ook als je al een heel goed hebt, dan zijn altijd mogelijkheden tot verbeteringen. Zo weet Lemonis bijvoorbeeld vaak nog verbeteringen door te voeren aan de verpakking.

Bovenstaande drie P’s zijn altijd heilig voor Lemonis. Wat kunnen we nog meer leren van deze serie?

Zet je medewerkers op 1

Jouw medewerkers zorgen voor jouw klanten dus het is cruciaal om jouw medewerkers op 1 te zetten. Zij zullen zich echt pas volledig inzetten als ze weten dat jij om ze geeft

Open en eerlijk

Ben open, transparant en eerlijk. Als je dit niet bent dan gaat dit op de korte of lange termijn alleen maar tegen je werken. Daarnaast zou je als ondernemer altijd jouw authenticiteit moeten bewaren.

Walk the talk

Niet zeuren maar doen! Je kunt niet zomaar opgeven omdat het even tegenzit. We weten dit allemaal wel maar hoe vaak zien we toch niet dat ondernemers er met de pet naar gooien of eigenlijk al afgehaakt zijn omdat het ‘moeilijk’, ‘zwaar’ en ‘lastig’ is. Door te gaan zeuren gebeurd er helemaal niks. Wees positief en zorg voor een echte ‘doe mentaliteit’.

Ken je oogkleppen

Sta open voor nieuwe ideeën en zorg dat je constant blijft leren. Zorg dat je de juiste mensen om je heen verzameld die juist uitblinken op de aspecten die jij minder beheerst.

Ken je cijfers

Zoals ook al eerder maar voren kwam in de blog “leren van shark tank” is het kennen van de cijfers cruciaal om succesvol te zijn als ondernemer. Het is ongelofelijk om te zien dat in de show blijkt hoeveel ondernemers geen antwoord kunnen geven op de financiële vragen welke Lemonis stelt. Bij een aantal bedrijven is het zo erg dat de eigenaren niet eens weten hoeveel geld er binnen komt en hoeveel er uitgaat. Dit zijn uiteraard cruciale zaken om te weten. Echter ook zaken als welke producten / diensten verkopen het beste en wat zijn mijn marges die ik daar op maak. Mocht je onvoldoende financieel onderlegd zijn zorg dat je daar onmiddellijk hulp voor ingeschakeld!

Wil je nog meer leren van lemonis? Bekijk dan de tien tips van Lemonis in dit filmpje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *