Strategie van Parker

Niels innovatie, marketives, strategie Leave a Comment

Sinds de vorige eeuw staat de naam Parker synoniem voor kwaliteit van hoogwaardige schrijfinstrumenten. Betrouwbaarheid, vertrouwd, traditioneel, gestroomlijnd, stijl, prestige, innovatie en tijdloos zijn enkele trefwoorden die men associeert met “Parker”. “Making a better pen” wat de oprichter van Parker pen, George Safford Parker, voor ogen had toen hij geen enkele pen kon vinden die niet lekte en vloeiend schreef. Parker geloofde dat wanneer hij een betere pen kon ontwikkelen, men deze pen ook zou aanschaffen. En zo geschiedde. Een aantal jaar geleden kwam Parker met een nieuw slogan.: “You’ve got to feel it to believe it”.

Het nadeel van een bedrijf als Parker is dat als iemand iets moet schrijven dit meestal niet met een Parker pen gebeurd. Een Parker is voor iets speciaals. Het wordt vaak als cadeau gegeven. Dit heeft Parker gecreëerd met zijn Imago. Een knap staaltje werk kan ik u verzekeren. Toch ging dit niet zonder slag of stoten.

Toen Parker wat mindere tijden beleefde hebben ze ooit marktonderzoek gedaan naar de concurrenten. Nu mag u raden wie de grootste concurrent was. Bic pennen? Visconti? Waterman? Nee, deze waren het allemaal niet. De grootste concurrent was namelijk geen directe concurrent maar het waren de bloemisten. Een Parker pen werd namelijk veelal gekocht om cadeau te geven. Hierin was een andere optie om een bloemetje te geven. Hierna heeft Parker verder onderzoek laten doen. Parker pennen heeft er voor gekozen om de concurrentie in de cadeau sector aan te gaan. Binnen dit segment natuurlijk in het luxe segment. De gekozen slogan heeft Parker een sterk imago gegeven als het om geschenken gaat.

Dit voorbeeld geeft aan dat Parker de concurrentie aan was gegaan in een speciale cadeaumarkt terwijl ze dachten dat ze in de markt voor luxe schrijfartikelen zaten. Door te kiezen voor de slogan “You’ve got to feel it to believe it” en de bijbehorende strategie heeft Parker zich ontdaan van directe concurrenten zoals visconti en Waterman maar zich nieuwe concurrenten op de nek gehaald.

Blijf alert…….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *