6 lessen van Frank Underwood

Niels Inspiratie, marketives, tips Leave a Comment

Als fan van House Of Cards kon het natuurlijk niet uitblijven. Een blog over de lessen die we van Frank Underwood, een van de hoofdpersonen uit House of Cards, kunnen leren. De uitspraken en quotes van deze fictieve politicus dienen als basis voor deze lessen die ik wil meegeven aan professionals en ondernemers.

Les 1- “There’s no better way to overpower a trickle of doubt than with a flood of naked truth.”
De waarheid is altijd sterker dan de twijfel. Zorg ervoor dat je kennis van zaken hebt en dat je de feiten op een rijtje hebt. En mocht je het antwoord op een bepaalde vraag niet weten, wees eerlijk en vertel dit. Nog beter is om meteen ook echt op zoek te gaan naar het juiste antwoord. Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat je altijd voorbereid een meeting of vergadering ingaat.

 

Les 2 – “The nature of promises, Linda, is that they remain immune to changing circumstances.”
Het nakomen van je beloftes is belangrijk. Niet alleen richting je collega’s, vrienden en familie maar voornamelijk ook richting jezelf. De wereld verandert constant maar eerlijkheid en het nakomen van je woord mag daar nooit het slachtoffer van zijn. Dit geldt ook voor alle beloftes die je richting je klanten doet. Veel ondernemers “beloven” te makkelijk en te snel bepaalde zaken. Het meer beloven zit ook in kleine zaken zoals: ik bel u zo dadelijk terug, Ik zal vandaag nog op uw mail reageren en ik zal hier vandaag nog naar kijken. Kleine zaken die bedrijven vaak beloven terwijl ze daar dankzij de drukte niet meteen aan toe kunnen komen maar dat wel beloofd hebben. Ik zeg u: Beloof het nu niet telkens maar doe het gewoon. Er zijn vele tips te geven om u hierbij te helpen maar de beste tip die ik u kan geven is de volgende: Doen! Veel oefenen. Dit kunt u ook toepassen in uw privé leven. Hoe vaak zult u thuis niet zeggen dat u het dadelijk wel even snel doet of juist morgen. De dagen erna moet uw partner u er nogmaals aan herinneren wat u beloofd hebt. Ook hier geldt: oefening baart kunst.

Les 3 – “If you want to earn my loyalty then you will have to offer yours in return”
Een les die aansluit bij de vorige. It’s a two way street! Zaken als loyaliteit, eerlijkheid en openheid kun en mag je pas verwachten van een ander als jij daar zelf ook 100% naar handelt. Dit geldt voor uw collega’s maar ook voor uw klanten. Nog iets wat u van klanten moet weten. Klanten willen behandeld worden zoals u ook behandeld zou willen worden. Doet u dit ook? Klanten verwachten van u een correcte behandeling, betrouwbaarheid , flexibiliteit, oplossingen voor problemen en een goede service. Zo zijn er nog veel meer zaken op te noemen die klanten echt willen. Geef ze die dan ook. Daarna verkoopt u uw producten vanzelf.

Les 4 – “If you don’t like how the table is set, turn over the table.”
Natuurlijk moeten we ons allemaal aan bepaalde regels, richtlijnen en normen houden maar als je ergens niet blij mee bent probeer dit dan te veranderen. Alleen maar klagen gaat namelijk niet helpen. Doe iets!

Les 5 – “‘To improve is to change. To perfect is to change often.’”
Verandering is van alle tijden en zoals vaak gezegd binnen organisaties zelfs de enige constante. Verandering van denkpatronen en gedragingen is in het algemeen erg lastig voor mensen. Echter de meest succesvolle mensen in deze wereld weten zich snel aan te passen aan veranderende omstandigheden. Dit onderscheid hen van de massa. Te veel mensen willen wel verandering maar zijn zelf niet voldoende bereidt om te veranderen. Bent u dat wel?

Les 6 – “Even Achilles was only as strong as his heel.”
Zorg ervoor dat je zwakke punten je niet belemmeren in je ontwikkeling als ondernemer en als persoon. Wat je zwakke punt of plek ook is geef het aandacht en ben jezelf bewust van deze ‘zwakte”.

Komend weekend lees je hier wat je kunt leren van Harvey Spectre…….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *