Trends 2017 – Het overzicht

Niels Inspiratie, marketives, Trends 2017 Leave a Comment

De afgelopen dagen hebben we een aantal belangrijke trends besproken die impact gaan hebben het komend jaar. In dit laatste artikel van dit jaar hebben we deze trends verzameld en benoemen we kort nog een drietal extra trends.

On demand economie – Bij behandelen van deze trend zijn we in gegaan op waarom ik denk dat in 2017 de deeleconomie ingehaald gaat worden door de on-demand economie en wat de on-demand economie eigenlijk voor impact heeft of juist kan gaan hebben. Klik hier voor het gehele artikel.

Digital Detox – De tweede trend die we besproken hebben is die van de digital detox. Ik verwacht dat we in 2017 dit fenomeen vaker gaan horen en dat meer mensen hier ook daadwerkelijk behoefte aan gaan hebben. Door de overload aan informatie hebben we eigenlijk steeds vaker de behoefte aan een digitale detox. Digital Detoxen is het reinigen van lichaam en geest van het altijd online zijn en in de weer zijn met allerlei digitale apparaten zoals smartphones, laptops, tablets etc. Hierdoor kan er weer ruimte ontstaan om productiever te worden. Lees hier het gehele artikel over deze trend.

Leven lang leren – We horen dat al jaren. We moeten allemaal blijven leren. Voor veel mensen is dit echter geen realiteit en ook bij bedrijven heeft het vaak nog absoluut geen prioriteit. Er heerst zelfs nog onduidelijk over waar de verantwoordelijkheid ligt. Het gat tussen de expertise en kennis voor de functies van gisteren en die van morgen wordt steeds groter. Mijn statement is dan ook dat constant blijven leren geen pre meer is maar een must voor professionals (en organisaties). Leer hier meer wat dit in 2017 gaat betekenen.

Chatbots – Intelligente aanwezigheid van bijvoorbeeld virtuele assistenten gaat het komend jaar echt doorbreken. Denk aan Microsoft Cortana, Google Now, Amazon Alexa en Apple Siri. Zij zullen meer en meer invloed hebben op hoe mensen door hun werk en privéleven navigeren. Zij zullen steeds vaker zowel onzinnige als echte moeilijke vragen kunnen beantwoorden voor ons. Mijn statement is dan ook dat in 2017 chatbots er voor gaan zorgen dat “messaging” applicaties in conciërgediensten en zelfs in voorspellende diensten worden omgezet. Lees hier meer over chatbots.

Augmented & Virtual Reality – Virtual Reality (VR) stond in veel branches hoog op de agenda in 2016. Echter heeft het afgelopen jaar ons geleerd dat Augmented Reality (AR) misschien in 2017 wel meer toekomst heeft. Ik ben er van overtuigd dat augmented reality en virtual reality beide hun eigen waarde gaan bieden echter zal die van Augmented Reality in 2017 een grotere impact hebben! Lees hier meer over de trend van AR en VR.

Video First – Live video lijkt al niet meer weg te denken uit onze maatschappij. We willen allemaal en overal (toegang tot) live video. Daarnaast lijkt video steeds meer de belangrijkste content bron te worden voor ons. Lees hier wat dit voor impact gaat hebben het komend jaar.

Smart contracts – Als laatste trend gingen we dieper in op een van de mogelijkheden van de blockchain technologie. We hebben, op verschillende vlakken, behoefte aan een manier om één versie van de digitale waarheid vast te leggen. Blockchain biedt ons deze mogelijkheid en ik verwacht dan ook dat we in 2017 de eerste echte praktijkvoorbeelden met smart contracts gaan zien. Lees hier meer over smart contract en de achterliggende technologie.

Overige trends

Als toetje nog drie trends die we niet apart besproken hebben maar die wel impact gaan hebben het komend jaar:

De micro influencer Bij Influencer marketing draait het om authentieke en dus waardevolle interacties. Bedrijven gaan daarom steeds vaker samenwerken met influencers die niet per se een grote schare volgers hebben maar die juist een kleine niche bedienen en dus perfect aansluiten bij een bepaalde doelgroep.

Identiteit & Controle – We zullen steeds meer gaan zien dat organisaties hun klanten gaan proberen te identificeren en dit willen controleren. Dit terwijl we er vroeger nog van uit gingen dat we met bepaalde groepen communiceerde. Het targetten van je doelgroep met advertenties bijvoorbeeld. Ook zien we dat identificatie gebruikt wordt voor controle mechanismes. Zo heeft Mastercard de innovatie “pay by selfie” waar biometrische kenmerken gebruikt worden ter identificatie en controle. Marketing zal in 2017 steeds meer gaan over het targetten van klanten die je kent zodat je deze heel erg persoonlijk en volledig op maat kan bedienen. Data speelt hier een belangrijke rol in.

Snelheid – Alles moet snel en we willen nergens op wachten. Het maakt niet uit of dit nu gaat over een bestelling die we doen op internet of dat het gaat over het laden van een pagina of een app. Amazon Prime Now speelt hier in Engeland bijvoorbeeld op in door de leveringstijd van boodschappen in sommigen gebieden onder het uur te krijgen.

We kunnen nog uren doorgaan. De komende periode zullen we zeker nog wat ‘trends’ verder gaan bespreken. Denk aan body-brain training of juist de opkomst van Storytech. Dit is echter stof voor 2017….

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *