Lessen die we kunnen leren van ‘Shark Tank’ – deel 1

Niels innovatie, Inspiratie, lerend leven, marketives, strategie, tips, Top 10 Leave a Comment

Na het volledig volgen van een seizoen van het Amerikaanse Shark Tank heb ik voor mijzelf eens op een rijtje gezet wat we nu als ondernemers en professionals eigenlijk van al die pitches en de feedback en (soms lompe) opmerkingen van de ‘sharks’ kunnen leren. Daarom vandaag de eerste 5 lessen die we kunnen leren van “Shark Tank” als het gaat om pitches en presentaties:

Les 1 – Pitchen vraagt voorbereiding

Niet iedereen is een geboren presentator of presentatrice. De beste pitchers worden ‘gemaakt’ en  ontwikkeld door heel vaak te oefenen. “Spreken leert men door te spreken”. Dus na het oefenen en finetunen van je pitch volgt nog meer oefenen, oefenen en oefenen.  Zorg dat je je pitch kunt dromen. Bouw echter wel flexibiliteit in, zodat je de pitch kunt afstemmen op je publiek en gesprekspartners. Uiteraard geldt dit alles niet alleen voor pitches maar ook voor andere presentaties. Om iets echt onder de knie te krijgen vergt discipline.

Als je er bent, zorg dan dat je voorbereidt bent…. (dit geldt ook voor vergaderingen uiteraard)

Les 2 – Vertel een verhaal met structuur

Een pitch met een duidelijke structuur heeft twee voordelen. Ten eerste is het voor jezelf makkelijker te onthouden, ten tweede is het voor de luisteraars beter te volgen. Een goede pitch heeft een duidelijke kop, een romp en een staart.  In de kop start u met een krachtige opening en vertelt u meteen uw kernboodschap. In de romp leg je uit waarom jouw betoog juist relevant is voor jouw gesprekspartner en de staart sluit je af met een concrete call to action. Een aantrekkelijke pitch spreekt tot de verbeelding. Als uw idee een kostenbesparing oplevert, dan kunt u dit bijvoorbeeld uitdrukken in geld of in percentages, maar als u  metaforen gebruikt, is de kans groter dat uw gesprekspartner uw pitch onthoudt.

Les 3 – Start alleen als je hart in je bedrijf zit

Een grote zak geld of een uitstekend netwerk is niet voldoende voor het ontwikkelen van een succesvol bedrijf als jij als ondernemer niet met volledige overgave voor jouw bedrijf gaat. De echte ‘sharks’ en goede luisteraars merken snel genoeg of jouw hart ook echt in je bedrijf of verhaal zit.  Dus als jij een verhaal vertelt waar je niet 100% in gelooft zal jouw publiek dit altijd merken. Dus een product verkopen of een verhaal vertellen waar je zelf niet volledig achter staat is eigenlijk kansloos.

Les 4 – Zorg voor tractie

De ‘sharks’ zijn eigenlijk altijd zoekende naar een pitch met tractie. Bewijs voor tractie kan komen uit welke en hoeveel klanten je hebt, in hoeveel tijd die is gerealiseerd, de groei per week, welke omzet en welk concreet probleem je oplost. Bijvoorbeeld zaken als “ik werk met Nike” of “ik heb 1 miljoen downloads”, dan krijg je de aandacht van een ‘shark’ te pakken. Heb je geen tractie in je verhaal? Investeer daar dan eerst in en pitch pas nadat je dat hebt aangetoond. Investeerders zijn niet zozeer geïnteresseerd in ideeën, maar wel in een goede executie. Dit geldt vaak ook voor presentaties van bedrijven als je iets wilt verkopen of aanprijzen.

Les 5 – De cijfers vertellen het echte verhaal

Het is me opgevallen dat na elke pitch de eerste vragen die ondernemers krijgen vaak over de cijfers en omzet gaat. Voornamelijk hoeveel omzet ze verwachten te realiseren dit jaar en de komende jaren. Toch weet niet iedere deelnemer hier helder antwoord op te geven. Je kunt natuurlijk niet bij een investeerder aankloppen zonder je cijfers paraat te hebben.  Als je denkt dat jouw bedrijf of idee zichzelf wel verkoopt, dan heb je het mis. Investeerders willen resultaat zien, of op zijn minst potentie in het bedrijf zien. Jouw cijfers en de boekhouding vertelt het echte verhaal, en daar kan alleen een dosis passie niet tegenop. Je moet deze cijfers en boekhouding dan wel paraat hebben. Dus: ken je cijfers….

Het komende weekend volgt deel 2 met wederom vijf lessen die we kunnen leren van ‘Shark Tank’.

Geef een reactie