Lessen die we kunnen leren van ‘Shark Tank’ – deel 2

Niels Inspiratie, lerend leven, marketives, strategie, tips Leave a Comment

Na eerder al de eerste vijf tips gedeeld te hebben volgen vandaag nog eens vijf lessen die ik geleerd hebt tijdens het kijken van een seizoen van ‘Shark Tank” .Voordat we met les 6 verder gaan is het me opgevallen dat er tijdens de shows veel meer deals beklonken worden als het gaat over producten of diensten die klanten echt nodig hebben in vergelijking met producten of diensten die klanten graag zou willen hebben. Ik ben er van overtuigd dat de insteek van een presentatie of pitch anders zou moeten zijn voor beide categorieën. Dit zie ik echter te weinig terug.

Les 6 – Verdiep je in de markt

Deel 1 sloten we af met de les “Je cijfers vertellen het echte verhaal”. Maar met enkel mooie cijfers in het vooruitzicht red je het niet. Je moet het ook kunnen realiseren en dat vergt ook kennis van de markt. Weet dus wie je concurrentie is en onderzoek deze grondig. Wat heb jij te bieden ten opzichte van hen? Wat maakt jouw onderneming of verhaal zo uniek? Is jouw competitief voordeel ook een duurzaam voordeel? Ik heb het te vaak zien gebeuren dat een ‘shark’ iemand op zijn nummer zet omdat hij onvoldoende kennis had van zaken die echt relevant waren. Bereid je dus goed voor om pijnlijke momenten te voorkomen.

 Les 7 – Keep cool

Weinig professionals of ondernemers zullen een 100% feilloze pitch afleveren. Dat is ook niet erg. De sharks (of ander kritisch publiek) hebben heus wel een flinke lijst met opmerkingen of vragen klaarliggen. Wat voor hen als een goede, kritische vraag wordt beschouwd kan bij jou overkomen als een aanval op je levenswerk. Laat je op zo’n moment niet leiden door emoties. Houd je hoofd koel en probeer de vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

Les 8 – Laat je ego thuis

Naast het feit dat je je hoofd koel moet houden moet je ook je ego thuis laten. Enkele ondernemers bij ‘Shark Tank’ lieten zien wat er gebeurd als je dit niet doet. Ze lieten zich leiden door hun grootheidswaan en vertelden op soms arrogante wijze over hun geweldige bedrijven, hun grootse plannen en topprestaties. Laat je ego thuis, niemand heeft zin om met je te werken als je denkt dat je beter bent dan hem. Eén van de slechtste pitches uit de geschiedenis van ‘Shark Tank’ is die van “Tycoon Real Estate”. Een perfect voorbeeld van hoe het niet moet.

Een ander zeer vermakelijke pitch is die van dhr Sullivan. Ook hij laat zien hoe het niet moet. Over grootheidswaan gesproken……

Les 9 – Los je eigen problemen op

Het is me opgevallen dat heel veel succesvolle ideeën en pitches zijn voortgekomen omdat ze in eerste instantie hun eigen probleem hebben opgelost. Er zit noodzaak en passie achter. De drijfveer is dan ook vaak niet om slechts geld te verdienen.  Een paar voorbeelden zijn Travis Perry die ChordBuddy ontwikkelde om zijn dochter te helpen om gitaar te leren spelen en Eric Corti die de Wine Balloon uitgevonden om de wijn beter te behouden nadat hij en zijn vrouw een fles hebben geopend. Uiteraard moet het probleem dat u wil oplossen wel een echte markt aanpakken. Geen ‘shark’ wilden bijvoorbeeld investeren in Ledge Pillow omdat ze niet denken dat de markt groot genoeg was.

Les 10 – Focus op je klant en niet op jezelf

Het klopt dat het binnenhalen van een deal vaak een kwestie van gunnen is. Ook de ‘sharks’ investeren vaak niet alleen in ideeën of bedrijven maar ook gewoon in de mensen erachter. Ze raken vaak enthousiast van een ondernemer die gepasseerd en sympathiek is. Er zijn ook veel picthers die een persoonlijk verhaal vertellen om te laten zien waar ze vandaan komen. Echter moet je zeker ook niet te veel de focus op jezelf leggen. Wanneer het tijd is om daadwerkelijk tot een deal te komen is een persoonlijk verhaal van jou als ondernemer echter alleen van echte meerwaarde als het aantoont dat je hierdoor daadwerkelijk extra inzicht hebt in de behoeften van de klant.

Als afsluiter hierbij een leuke en zeer sterke pitch uit seizoen 7. Deze is van twee tieners die iets bedacht hebben voor een probleem dat ze hadden bij het eten van ijs. The drip drop. Ze zijn nog niet in bezit van een rijbewijs….maar ze hebben wel een patent…!!

Toen ik begon met het schrijven van deze 10 lessen kwam ik er eigenlijk snel achter dat ik er ook wel 15 of 20 van zou kunnen maken toen ik al mijn aantekeningen aan het doorspitten was. Dus wellicht volgen er binnenkort nog een aantal “bonuslessen”….

Heb je eerste vijf lessen gemist? Geen nood! Klik hier

Geef een reactie