Een goede oneliner is geen missie

Niels marketives, strategie Leave a Comment

Veel bedrijven verwoorden hun missie met een “oneliner”. Dit is op zich niet verkeerd, toch dient deze oneliner wel ondersteund te worden door een uitgebreidere missie. Een goede hulp om er voor te zorgen dat iedereen binnen het bedrijf weet op welke markt u zich richt en op welke manier is namelijk via een dergelijke missie. Het is eigenlijk een bedrijfsdoelstelling, of mooier gezegd een mission statement. Er zijn marketingdeskundigen die denken dat dit slechts interessant doen is van beleidsbepalers maar ik verzeker u dat het zeer nuttig is voor uw bedrijf. De marktbepaling dient namelijk binnen het gehele bedrijf duidelijk te zijn. Zo is bijvoorbeeld Starbucks succesvol geworden doordat ALLE medewerkers de filosofie van het bedrijf vertaalde op de werkvloer. U moet zich echter alleen niet vergissen in het volgende: Een missie is niet hetzelfde als een slogan van een bedrijf. Een slogan kan de basis dienen maar kan op zichzelf nooit als missie bestaan.  Onderstaande missie zijn kort en bondig maar zijn meer een credo en een slogan dan een missie. Lees en huiver…

  • Sense and simplicity
  • To solve unsolved problems innovatively
  • To make people happy
  • To inspire and nurture the human spirit— one person, one cup, and one neighborhood at a time.
  • What else?
  • Is de enige échte Bredase bank, die mensen als beste helpt bij het waarmaken van hun dromen.
  • To simply delight you…every day”
  • De wereld vol wonderen

Bovenstaande missies zijn missies van bedrijven waarvan sommigen internationaal actief zijn en sommigen lokaal. Het eerste wat opvalt bij deze missies is dat ze erg kort door de bocht zijn. Weet u van welke bedrijven deze missies zijn? Een aantal weet u uiteraard wel. Sommigen zijn eigenlijk inwisselbaar waarbij vele diverse bedrijven bij zouden kunnen staan.

Daarom raad ik u een als u een oneliner wilt gebruiken deze wel te ondersteunen met extra tekst en uitleg. Een goede missie bestaat namelijk uit een beschrijving van product en marktcombinaties waarmee u een structureel concurrentie-voordeel kunt realiseren. Uiteraard ook weer niet meer dan een half A4’tje.

Als u uw missie juist kan formuleren en u voegt daar uw principes en een ontastbaar snufje “cultuur” aan toe dan krijgt u uw visie. Uw visie is uw algemeen gedachtegang van de toekomst van uw bedrijf. Hierin komen dus uw lange termijndoelen naar voren.

Missie: What business are we in? En met welke imago willen we dat doen.
Visie: Wat willen we in de toekomst bereiken? Waarom doen we dit? En met welke overtuiging gaan we dit bereiken.

Tot slot. Vergeet niet dat je missie min of meer tijdloos dient te zijn. Het gaat er niet alleen om wat je hier en nu wilt bereiken.

De missies waren trouwens van de volgende bedrijven: Philips, 3M, Walt Disney, Starbucks, Nespresso, Rabobank Breda, Douwe Egberts, Efteling. Kende u ze allemaal?

 

Visie = Missie + principes + cultuur

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *