Hoe breng ik mijn USP tot leven?

Niels marketives, strategie, tips 1 Comment

Veel organisaties, bedrijven maar ook zzp’ers hebben wel een beeld bij wat hun uniek maakt en wat het onderscheidend vermogen van hen is. Echter zie ik dat veel ondernemers aanlopen tegen het daadwerkelijk vertalen van deze Unique Selling Points. Vandaag geef ik 10 tips die als kader kunnen dienen om jouw USP op papier te krijgen zodat jouw USP ook echt aan het werk kan voor jouw business.

Usp betekent Unique Selling Point, en is eigenlijk niet veel meer dan de onderscheidende factor die uniek is voor jouw bedrijf en waarmee jij jouw business beter kan positioneren dan de concurrentie dit zou kunnen. Door handig om te gaan met jouw kennis en kunde, kun je van jouw usp een slogan maken, of een uithangbord om de aantrekkelijkheid van jouw bedrijf weer te geven. Hieronder 10 tips om jouw usp tot leven te krijgen.

  1. Hou het kort
    Less is more. Probeer er geen lange zin ( en al zeker geen meerdere zinnen) van te maken.
  1. Wees concreet maar laat ruimte
    Het is mooi als je ook ruimte laat voor gedachtes en interpretatiemogelijkheden van de lezer. Het mag niet vaag worden maar het is mooi als de lezer zijn fantasie er toch nog op kan loslaten.
  1. Denk vanuit de klant
    Formuleer vanuit het perspectief van de klant in plaats vanuit het belang van jouw organisatie. Hieronder een simpel voorbeeld van dit perspectief verschil:
    Organisatiegericht: Meer dan 150 winkels in Nederland
    Klantgericht: Altijd een winkel bij u in de buurt
  1. Half vol
    Het klinkt als een open deur maar zorg ervoor dat je USP een positieve insteek heeft. Gebruik dan ook positieve woorden en geen woorden zoals “Let op”. Dit wordt als waarschuwing geïnterpreteerd en heeft een negatieve lading.
  1. Ga voor impact
    Probeer je USP impact en/of emotie mee te geven. Het moet iets teweeg brengen.
  1. Vermijd vaagheid
    Zorg ervoor dat vage woorden worden vermeden of zaken die al vanzelfsprekend zijn. “24/7 online winkelplezier” is een goed voorbeeld van en slechte USP uiting. We weten namelijk allemaal wel dat je online 24 uur per dag kunt winkelen. Ook woorden die heel divers geïnterpreteerd kunnen worden moet je vermijden. “betaalbaar” is bijvoorbeeld een relatief begrip. Een zwerver zal daar een andere kijk op hebben dan een miljonair.
  1. Zorg ervoor dat het geen commodity wordt
    Zorg ervoor dat jouw usp echte motivatiefactoren bevat en niet zogenaamde “hygiëne factoren”. Gratis verzenden is voor een webshop tegenwoordig meer een hygiëne factor dan een echte motivatie. Hygiëne factoren moet je gewoon op orde hebben en maken niet meer het verschil. Het niet op orde hebben van deze aspecten zorgt voor ontevredenheid.
  1. Focus op het resultaat en de waarde
    Zorg ervoor dat je de focus legt op het resultaat en de waarde die jouw product of dienstverlening voor jouw klanten oplevert. Te vaak zie ik dat de nadruk ligt op wat er gedaan of aangeboden wordt. Dit is veel minder relevant.
  1. Het is een proces
    Net als je bedrijf en organisatie mag ook jouw usp zich ontwikkelen. Zorg dus voor finetuning en wees niet bang om jouw usp aan te passen.
  1. Deel je USP als onderdeel van je verhaal
    Zodra jij je usp op papier hebt is het natuurlijk van belang om deze te delen. Jouw website en sociale media kanalen zijn hier erg nuttig voor. Het is helemaal sterk als je jouw usp onderdeel kunt maken van jouw verhaal achter het bedrijf, product of dienst. Verhalen zijn namelijk een krachtig en effectief communicatiemiddel om jouw visie, strategie en meerwaarde uit te dragen naar relevante doelgroepen. In een van de volgende blogs zal ik op dit fenomeen, genaamd storytelling, verder ingaan.

Comments 1

  1. Pingback: Niels Huismans (FastFlex): "iedere zzp’er zijn eigen USP"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *