Niels Law’s – Part 1

Niels marketives, organisatie, tips 1 Comment

Geen murphy’s law maar mijn regels vandaag. In onderstaande blog ga ik in op “vijf wetten” die ik als kader zou neerzetten als ik nu een nieuwe organisatie vorm zou moeten geven.

Wet 1: Lean

Bij ons draait alles om het leveren van toegevoegde waarde aan onze klanten. Dit staat centraal. Dit doen wij door onze organisatie zo lean mogelijk in te richten. Wij richten ons op onze core business en onze medewerkers focussen zich daar op. Alle andere processen kopen wij in.

Wet 2: Onze medewerkers beslissen zelf

Hiërarchie beperken we zo veel mogelijk. Iedereen mag meebeslissen. Hoe doen we dat in de praktijk? “Iedereen krijgt de mogelijkheid, maar de meeste mensen willen alleen beslissen over zaken die ze echt belangrijk vinden. Naast het feit dat de medewerkers zelf beslissen zijn ze ook zelf verantwoordelijk. De organisatie heeft een missie maar ook iedere medewerker heeft zijn missie en bijhorende doelen.

Wet 3: Nieuw leiderschap – Geen controle maar coördinatie

Doordat de hiërarchie minimaal is zijn er nagenoeg geen managers. Dit vereist echter nieuw leiderschap. De “leiders” leggen geen regels en taken op maar zorgen vooral voor coördinatie. Dat meebeslissen gaat ver: “We leggen geen werktijden op. Als niemand het belangrijk genoeg vindt om in het weekend te werken voor een klant, dan is dat werk blijkbaar niet belangrijk. Misschien past het dan niet bij ons bedrijf en moeten we deze opdracht helemaal niet uitvoeren.”

Wet 4: Eerlijk zullen we alles delen – transparantie

Onderlinge transparantie is van groot belang. Wij delen onderling alle informatie. Te denken is aan: Bedrijfsresultaten, klantbeoordelingen en salarissen. Maar bijvoorbeeld ook het bedrag dat iemand verdient in een soortgelijke functie bij een ander bedrijf. Zo kan iedereen bijvoorbeeld ook een weloverwogen keuze maken om ergens anders te gaan werken. Bij ons beoordelen medewerkers elkaar. “Zij weten veel beter wie en wat ze nodig hebben dan een manager”.

Ook wordt 5 procent van de winst gelijk verdeeld onder alle werknemers. De office manager krijgt evenveel als de accountmanager en de junior krijgt evenveel als de senior salesmanager.

Wet 5: Flexibel als barbapapa

Wij geven mensen de vrijheid en laten ze niet vastroesten. Tot je pensioen hetzelfde werk doen bij hetzelfde bedrijf is niet meer van deze tijd. Mensen hebben dus ook geen vaste functie maar een rol. Die kan veranderen. Wij zijn overtuigd dat deze flexibiliteit alleen maar zorgt voor meer innovatie. “Slechts 1,1% van alle innovatie komt namelijk van binnen een bedrijf.”

Comments 1

  1. Pingback: Niels Huisman (FastFlex): 10 leermomenten voor zzp’ers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *