Trends 2017 – Augmented & Virtual Reality

Niels Inspiratie, marketives, tips, Trends 2017 1 Comment

De laatste dagen van dit jaar bespreken we diverse trends die een disruptieve werking kunnen gaan hebben de komende jaren. Deze input kun je gebruiken om jezelf scherp te houden. Het is namelijk goed om niet alleen te kijken naar wat mensen in jouw directe omgeving aan het doen zijn maar ook te zien wat er “buiten” allemaal gebeurd. Observeer en leer. Wat je nu doet hoeft eind 2017 niet meer succesvol te zijn namelijk. Eerder bespraken we al de trends Ondemand Economie, Digital Detox,  een leven lang leren en de opkomst van de chatbots. 

De trend van vandaag: Augmented & Virtual reality

Mijn statement: Augmented reality en virtual reality gaan beide hun eigen waarde bieden echter zal die van Augmented Reality in 2017 een grotere impact hebben!

Virtual Reality (VR) stond in veel branches hoog op de agenda in 2016. Echter heeft het afgelopen jaar ons geleerd dat Augmented Reality (AR) misschien in 2017 wel meer toekomst heeft. Eerst even het verschil tussen deze twee. Bij virtual reality creëren we een nieuwe wereld die afgesloten is van de echte wereld. Via manipulatie van de zintuigen krijgt u bijvoorbeeld toegang tot levensechte prototypes of producten. Deze realistische voorstelling voorkomt dat bedrijven kostbare testmachines of showroommodellen moeten laten maken. Bij augmented reality lopen de digitale en echte wereld (geruisloos) in elkaar over. Via uw smartphone of tablet vindt er vervolgens een interactie plaats met een virtuele laag die over de werkelijkheid wordt geprojecteerd. Zo tovert u in een handomdraai een braakliggend perceel om in een droomhuis of kantoorpand.

Het afgelopen jaar heeft onder andere Pokemon GO de mogelijkheden van AR op de kaart gezet. Deze app werd binnen twee maanden meer dan 500 miljoen keer gedownload. Ook op het gebied van mode wordt er veel gewerkt met AR om mensen bijvoorbeeld nieuwe looks te laten ervaren. In 2017 zal augmented reality van groter belang worden dan virtual reality. Dit omdat het wellicht wat eenvoudiger is om dit werkzaam en begrijpbaar te maken voor consumenten. Te denken valt aan het bekijken van een nieuwe interieur van je eigen woning. Virtual reality zal in eerste instantie vooral voet aan wal gaan krijgen in de entertainment wereld. Het gaat een enorme impact hebben op video, games, en films naar mijn verwachting. Een mooi voorbeeld is het Rotterdamse Vertigo Games dat games voor Oculus Rift ontwikkelt, de VR-bril waar Facebook vorige jaar twee miljard dollar voor neerlegde. De laatste games is World of Diving, waarin je onderwater naar schatten en scheepswrakken duikt.

De toekomst van Augmented Reality

Doordat augmented reality tot dusver voornamelijk als marketingmiddel wordt gebruikt en het nog in de kinderschoenen staat lijkt het nog een hoog ‘fun’ gehalte te hebben. Er wacht echter een mooie toekomst voor deze technologie. Zo zouden in de toekomst auto’s kunnen worden voorzien van een systeem om direct op de voorruit voor mogelijke gevaren te waarschuwen (iets dat in het leger bij straaljagers al gebeurt). Of kun je je telefoon op willekeurig welk voorwerp richten om er meer informatie over te krijgen, of zelfs op. Voordat het echt zover is, zullen er voor een aantal problemen oplossingen moeten worden bedacht. De issues van privacy en de overkill aan informatie zijn hierbij belangrijke obstakels. Daarnaast is de GPS van je telefoon nauwkeurig maar weet deze niet tot op de meter nauwkeurig waar jij je bevindt. Iets dat voor augmented reality applicaties vaak een vereiste is.

Welke invloed gaat dit op uw bedrijf hebben? Hoe kan deze trend u helpen en hoe kunt u uw klanten van meerwaarde zijn door op deze trend in te spelen?

Comments 1

  1. Pingback: Praktijk analyse | Project New Startup

Geef een reactie