Trends 2017 – Chatbots

Niels Inspiratie, marketives, Trends 2017 Leave a Comment

De laatste dagen van dit jaar bespreken we diverse trends die een disruptieve werking kunnen gaan hebben de komende jaren. Deze input kun je gebruiken om jezelf scherp te houden. Het is namelijk goed om niet alleen te kijken naar wat mensen in jouw directe omgeving aan het doen zijn maar ook te zien wat er “buiten” allemaal gebeurd. Observeer en leer. Wat je nu doet hoeft eind 2017 niet meer succesvol te zijn namelijk. Eerder bespraken we al de trends Ondemand Economie, Digital Detox en een leven lang leren. De trend die we vandaag behandelen:

De opkomst van de chatbots en virtual assistent

Mijn statement: Chatbots zorgen dat “messaging” applicaties in conciërgediensten en zelfs in voorspellende diensten worden omgezet.

Intelligente aanwezigheid van bijvoorbeeld virtuele assistenten gaat het komend jaar echt doorbreken. Denk aan Microsoft Cortana, Google Now, Amazon Alexa en Apple Siri. Zij zullen meer en meer invloed hebben op hoe mensen door hun werk en privéleven navigeren. Zij zullen steeds vaker zowel onzinnige als echte moeilijke vragen kunnen beantwoorden voor ons.

Chatbots bestaan al jaren, maar door de invloed van kunstmatige intelligentie worden deze steeds beter. De komende jaren gaan we het meemaken dat we met slimme digitale assistenten conversaties aangaan.  In deze conversaties staat de interactie met het algoritme centraal. Vaak met messaging apps als platform. Dit zorgt er onder andere voor dat we straks de ‘chatbox’ niet meer hoeven te verlaten om online aankopen te doen. Dit is de stap van e-commerce naar ‘conversational commerce’.

Sander Duivestein schreef hierover: “Uiteindelijk gaan allerlei virtuele assistenten invulling geven aan de ultieme klantervaring, omdat ze op een natuurlijke manier met ons communiceren en op de hoogte zijn van onze allerdiepste verlangens. Het is kunstmatige intelligentie die aan de hand van jouw context pre-time kan anticiperen om je in een micro-moment te voorzien van de juiste informatie zodat jij de customer journey naar tevredenheid kan afleggen.”

Zo ver is het echter nog niet. Momenteel zijn deze bots vaak gespecialiseerd in een bepaald thema of item en zijn we (nog) niet in staat om complexe gesprekken te voeren of om andere taken uit te voeren dan waar ze voor gemaakt zijn. Dit gaat echter veranderen in 2017…..

Welke invloed gaat dit op uw bedrijf hebben? Hoe kan deze trend u helpen en hoe kunt u uw klanten van meerwaarde zijn door op deze trend in de te spelen?

 

Geef een reactie