Wat kunnen wij eigenlijk leren van Roger Federer?

Niels Inspiratie, marketives, tips Leave a Comment

Vorige week zondag behaalde Roger Federer zijn 18e Grand Slam titel door in vijf sets zijn rivaal en vriend Rafael Nadal te verslaan. In zijn loopbaan tot nu toe behaalde Federer alleen in het enkelspel al 89 titels. In mijn optiek een topsporter puur sang. Daarom gaan we vandaag eens kijken wat we als ondernemers en professionals van deze topsporter kunnen leren.

Wat kunnen wij eigenlijk leren van Roger Federer? Vandaag twaalf lessen van King Fed:

  • Team. Een topsporter als Federer weet dat hij het nooit alleen kan en erkent dat ook. Hij heeft altijd een compleet team om zich heen voor begeleiding, zowel fysiek, zakelijk als mentaal. Dit zijn personen in wie hij vertrouwen heeft en die op de juiste manier feedback geven op zijn prestaties en hem echt verder helpen. Ook in het bedrijfsleven is dit cruciaal. Heb jij een echt team om jou heen dat zorgt dat jij kunt excelleren?
  • Discipline. Federer staat bekend om zijn natuurlijke talent. Echter ook al ben je nog zo getalenteerd, Federer heeft gemerkt dat heel hard werken en heel consequent blijven trainen van extreem belang is. Luiheid of geen zin hebben is er niet bij.
  • Doorzettingsvermogen. Federer heeft net als elke sporter ook zijn tegenslagen gekend. Zo was hij in 2016 meer dan een half jaar uit de running door blessures. Een echte topsporter geeft echter niet zomaar op. Van dit doorzettingsvermogen kunnen we veel leren. Maandenlang trainen en werken zonder dat je weet dat je ooit nog terug op niveau komt. De parallel met organisaties die onder druk hebben gestaan of zich hebben moeten vernieuwen is snel te maken.
  • Leren en trainen. Federer heeft de drive om constant te blijven leren. Zo heeft hij de laatste jaren heel veel tijd en energie gestoken in het verbeteren van zijn backhand. Het zoekt constant naar nog betere trainingsmethodes. Op de werkvloer is training niet altijd een vanzelfsprekendheid. Heel erg gek. Daarnaast zijn lang niet alle trainingen even effectief. Ben jij voldoende toegerust om goed te kunnen presteren op je werk? Volg je voldoende opleidingen? En zijn die voldoende gekoppeld aan de praktijk? Een mens is nooit uitgeleerd, dus zorg ervoor dat je doorlopend in training bent om te excelleren in je vak.
  • Doelgerichtheid. Het lijkt misschien niet altijd zo maar Federer heeft zijn doelen altijd scherp voor ogen. Ook de manier waarop hij daar denkt te gaan komen (plan van aanpak). Hoe scherp heb jij je doelen?
  • Passie. Zonder passie en gedrevenheid hou je het niet jarenlang vol. Passie en plezier is de motor. Dagelijks doen waar je blij van wordt.
  • Ontspanning & Plezier.Er zal naast het doel ook tijd moeten zijn voor ontspanning met vrienden en familie. Anders wordt de sport alleen maar zwoegen, een bron van negativiteit in plaats van het ultieme. Federer speelt naast de baan graag kaarten, cricket, tafeltennis, andere sporten en zit graag op het strand. Zorg jij wel voor voldoende plezier en ontspanning?
  • Rust & reinheid uhrcxgp. “De Tour win je in bed” zei oud-wielrenner Joop Zoetemelk ooit en hij sprak ware woorden. Voor topsporters is de juiste balans tussen inspanning en ontspanning essentieel om goed te kunnen presteren. De parallel is duidelijk. Ook op de werkvloer ligt overbelasting op de loer. Neem jij voldoende rust naast je werk? Door digitalisering zijn grenzen tussen werk en privé vervaagd. Thuis werken geeft flexibiliteit maar geeft ook het risico dat het werk nooit klaar is. Het aangeven van grenzen is belangrijk om jezelf te beschermen.
  • Focus. Sporters focussen zich binnen hun doelgerichtheid. Zonder focus kun je niet accelereren, omdat je aandacht versnipperd is. Bij goede focus ga je sneller en kun je eerder dingen afvinken.
  • Positionering. Naast een onmiskenbaar groot tennistalent is de inmiddels 35-jarige Federer ook een ijzersterk merk. In 2016 verdiende hij als de best betaalde tennisser volgens Forbes 63 miljoen euro. Die inkomsten kwamen vooral voort uit sponsordeals. Hij heeft een zeer duidelijke positionering als merk en gaat zomaar niet met elke sponsor in zee. Federer leent zijn imago nooit aan een handelsmerk dat de uitdager is of een rebels imago uitstraalt. Hij positioneert hij zich voor waarden als degelijkheid en klasse. Sinds 1996 wordt Federer door Nike gesponsord, hij werd destijds benaderd tijdens een juniortoernooi. Hij heeft een sponsoroverenkomst voor het leven met het Amerikaanse merk. Andere sponsors zijn de Zwitserse horlogemaker Rolex, koffiemachinefabrikant Jura, automerk Mercedes-Benz, Credit Suisse en scheermesjesmaker Gillette.
  • Competitief. Om je zelf te kunnen meten heb je een standaard en concurrentie nodig. Bij sporters is dit heel duidelijk. De prijzen die gewonnen worden geven aan hoe goed sporters zijn. Zij streven er altijd naar de beste te zijn. Hoe competitief ben jij? En jouw organisatie?
  • Zelfvertrouwen. Federer gelooft vol in zijn eigen kunnen. Hij gelooft dat juist hij die prestatie kan neerzetten die hij voor ogen heeft. Voor ondernemers vertaalt zich dit naar de overtuiging hebben dat je waarde toevoegt. Dat jij jouw doelgroep echt kunt helpen met hun vraagstukken.
  • Vernieuwen. Federer durft te vernieuwen. Zo kwam er in 2016 een plek vrij in het coachingteam na het vertrek van Stefan Edberg. Federer koos om samen te gaan werken met generatiegenoot Ljubicic. Hoofdcoach blijft Severin Luthi – waar hij al sinds 2008 mee samenwerkt. Deze move toont hoe dan ook aan dat Federer op zijn 34ste nog niet klaar is met vernieuwen. Het is nu voor het eerst dat hij een coach heeft waar hij vroeger nog tegen speelde. Hun onderling resultaat? 13-3, in het voordeel van Federer. Ljubicic heeft een meesterstudent. Mooi detail is dat Ljubicic een oude vriend is van Djokovic. En ja dit is een van de grootste tegenstanders van Federer tegenwoordig. Altijd handig zo’n vriend van de vijand in je team! In hoeverre durf jij echt te vernieuwen? Durf jij buiten de kaders te denken?

 

Geef een reactie