Op naar een wereld pitch

Niels creativiteit, marketives Leave a Comment

Vandaag een aantal tips om tot een sterke pitch te komen. Er lijken wat “open deuren” tussen te zitten. Echter merk ik in praktijk dat veel professionals en bedrijven deze tips misschien wel kennen maar onvoldoende toepassen in hun ontwikkeling van hun pitch.

Tips voor de ontwikkeling van een goede pitch:

  1. Trots en Passie
    De trots en de passie die jij hebt, mag en moet je eigenlijk, in je pitch kunnen leggen. Het maakt niet uit of het nu gaat om een geschreven of gesproken pitch. Door je passie te laten zien kun sneller die gunfactor creëren. Deze gunfactor heb je nodig zodat jouw doelgroep ook echt gaat luisteren naar jouw boodschap. Als jij namelijk zelf al niet helemaal 100% gelooft in jouw verhaal dan gaat jouw publiek dat sowieso niet doen.
  1. Sluit aan bij je doelgroep
    Veel mensen hebben een standaard pitch. Probeer echter kleine variaties te hebben op je pitch. Iedere doelgroep is namelijk naar iets anders op zoek. Zo zal een journalist op zoek zijn naar nieuwswaarde terwijl investeerders op zoek zijn naar de potentie van jouw bedrijf en de waarde van jouw product of dienst.
  1. Verschillende lengte
    Maak niet alleen verschillende varianten van je pitch voor je doelgroep maar ook verschillende lengtes. Soms heb je slechts een halve minuut en soms heb je wat meer minuten de tijd. Waar je echter voor moet oppassen is dat je exact hetzelfde verhaal probeert te gaan vertellen. Je kunt niet je 5 minuten verhaal vertellen in 30 seconden. Dat gaat ten kosten van de kracht van je pitch.
  1. Woordkeuze
    Net zoals voor een goede oneliner is juiste woordkeuze in een pitch ook van belang. Probeer niet te veel abstracte zaken op te nemen. Formuleer dus niet in concepten maar meer op beelden. Woorden zoals hart, bloei, steen, groei, droom, werken, passie, zweet zijn concreet en roepen direct beelden of associaties op bij je doelgroep. Voorbeelden van concepten en wollige woorden zijn: kwaliteit, definiëren, interpreteren, diversificatie, interpretatie (deze lijst is natuurlijk eindeloos).
  1. Kort en bondig
    Zorg ervoor dat je boodschap kort en bondig is. Hiervoor maakt het niet uit of het gaat om een presentatie of een geschreven pitch via email. Kom snel tot de essentie. Wil je meer info meegeven? Maak dan een verwijzing naar een pagina of plaats waar alle achtergrondinformatie te vinden is.
  1. Een pitch is nooit af
    Als je eenmaal je pitch hebt gemaakt dan is deze eigenlijk nooit helemaal af. Zorg dat je het ziet als een continu proces. Door steeds je verhaal wat te finetunen en te slijpen wordt deze steeds beter. Daarnaast moet je je pitch wellicht aanpassen aan een veranderende vraag of marktontwikkeling. Work in progress dus….
  1. Oefenen, oefenen en nog een keer oefenen
    Een sterke en goede pitch op papier is een belangrijke stap. Echter moet je deze ook kunnen overbrengen. Dit vergt gewoon heel veel vlieguren. Door veel te oefenen, en niet alleen voor de spiegel maar ook in de praktijk, wordt je pitch steeds beter. Door te oefenen kun je dus ook tip 6 nog beter in praktijk brengen!

Let naast de bovengenoemde zaken ook op de originaliteit en de focus in je verhaal. Je pitch moet het liefst origineel en uniek zijn en ook echt blijven hangen bij je doelgroep. Buiten dat moet je bovendien altijd focussen op de essentie. Wat wil je nu echt vertellen? Vertel dit dan ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *