Trends zijn toch wel nuttig

Niels creativiteit, Inspiratie, marketives

De afgelopen weken zijn we weer doodgegooid met lijstjes en overzichten. De ene helft als terugblik op 2014 en de andere als vooruitzicht op 2015. Ook over het nut van deze lijstjes wordt flink gedebatteerd. Tegenstanders zijn van mening dat vooral de lijstje met trends niets zeggen. Het zijn vaak of open deuren of juist nog wel heel erg vergezichten volgens hen. Toch ben ik van mening dat deze lijstjes zeer nuttig kunnen zijn. Er is zeker geen lijstje wat nu ultiem is als het gaat over trends maar als je zo via wat verschillende kanalen wat overzichten en lijstjes voorbij ziet komen ga je wel veel zaken en patronen terugzien. Die input kun je gebruiken om je scherp te houden. Het is namelijk goed om niet alleen te kijken naar wat mensen in jouw directe omgeving aan het doen zijn maar ook te zien wat er “buiten” allemaal gebeurd. Observeer en leer. Wat je nu doet hoeft eind 2015 niet meer succesvol te zijn namelijk.

Natuurlijk kan ik het niet laten om zelf ook wat trends te benoemen. Sommigen zaken zijn al wel wat bekender maar zullen nu pas echt impact gaan hebben.

  • Samen leren & zelf leren
    Kennis en informatie is overal en voor iedereen toegankelijk. De techniek maak het mogelijk om makkelijk te verbinden en te leren van anderen met dezelfde interesse. Leren doe je niet meer alleen op school. Iedereen is leraar. ‘Connected learning’ is het antwoord op de stortvloed van informatie. Een voorbeeld is bijvoorbeeld ook het platform Croqqer.Ook kun je zelf ultiem veel leren. Alle informatie is toegankelijk. Als kinderen nu niet weten hoe ze iets moeten maken dan kijken ze vlug even een filmpje op YouTube.
  • Base of the Pyramid
    De Base of the Pyramid (of Bottom of the Pyramid) is een economisch model dat de wereldbevolking in 3 welvaartsgroepen verdeelt. 3 miljard mensen hebben gemiddeld enkele tot 9 dollars per dag uit te geven. Dit is de BoP-markt. Deze mensen scharrelen meestal hun kostje bij elkaar in de informele economie en kleinschalige landbouw. De aandacht voor de BoP groeit de laatste jaren sterk. Ontwikkelingsorganisaties en bedrijven stemmen hun bezigheden steeds vaker op elkaar af. De fase van pionieren is voorbij, goeddoen gaat nu samen met zakendoen.
  • The internet of Things
    Er wordt de laatste tijd stevig geïnvesteerd in tools voor Big Data, Cloud computing en analytics. Dit zal gaan bijdragen aan de kracht van machine tot machine communicatie. Door de toename van M2M communicatie zullen steeds meer apparaten makkelijker, beter en goedkoper met elkaar kunnen gaan communiceren. Je espressoapparaat weet niet alleen wanneer jouw wekker staat maar staat in contact met jouw iPhone waardoor hij ook weet wanneer je daadwerkelijk opstaat. Maar ook jouw plank in de koelkast merkt wat er op het schap ligt en past daar enigszins zijn koeling op aan.
  • Big data analyse
    Big data is niks nieuws maar de kracht van analysetools zal de komende periode sterk gaan toenemen. De verbeterde mogelijkheden om data te interpreteren zullen resulteren in unieke inzichten in de manier waarop producten en diensten worden gebruikt en gewaardeerd.
  • Betrouwbaarheid en privacy
    Of het nu gaat over de privacy van alles met betrekking tot “the internet of things” of over ons betaalgedrag, privacy blijft de komende tijd een hoofdpijn dossier. Dit staat ook in het verlengde van de betrouwbaarheid en degelijkheid van bedrijven en systemen. Transparantie en eerlijkheid zal van steeds meer bedrijven geëist gaan worden.
  • Nieuwe economieën
    De laatste jaren zijn zowel de circulaire en de sharing economie sterk in opkomst. Deze trend zal doorzetten en er zullen ook andere “nieuwe” economieën ontstaan vanuit deze gedachtegangen. Ik schreef  hier al eerder over. Een voorbeeld hiervan is het economische model van Jeremy Rifkin welke hij “Collaborative Commons” noemt. Hij stelt dat het kapitalisme de komende 50 jaar zeker nog deel zal uitmaken van de samenleving maar tegen die tijd niet langer de dominante economische vorm zal zijn.
  • “De zorg” is booming
    De zorg is zwaar aan het veranderen en zal ook de komende jaren nog sterker veranderen. De gehele branche heeft en kan hierbij hulp gebruiken. Bedrijven die hier slim op inspelen zijn winnaars. De veranderingen in de zorg gaat op heel veel mensen maar ook bedrijven een grote impact hebben. Er moet veel meer maatwerk geleverd worden. Gezondheid zal de komende jaren ook als een keuze gezien gaan worden waarbij er veel aandacht komt voor de levensstijl. Ook in combinatie met het werk. Een ander voorbeeld is dat de technologie die monitoring en zorg op afstand mogelijk maakt toeneemt. Dit bevordert het zelfmanagement van cliënten. Ontwikkelingen op het gebied van ICT ondersteunen mantelzorgers en professionals ondersteunen bij hun zorgtaken en samenwerking. Voorbeelden zijn: elektronische dossiers, zorgrobotica, e-health: zorg op afstand via ICT.

Natuurlijk zijn er nog heel veel meer trends te noemen en te bespreken maar dat laat ik dan weer even aan u over….