Iedere professional zijn eigen missie en visie

Niels marketives, strategie, zelfstandige professionals

Je missie en je visie zijn als het goed is bepalend voor wat je doet en vooral ook wat je NIET doet. Een duidelijke missie en visie helpen je bij het maken van belangrijke ondernemerskeuzes. Ze geven je richting en zijn als het ware de navigatie van je bedrijf. De meeste ZP’ers, freelancers en kleinere bedrijven hebben dit echter niet. Het zit wel ‘ergens’ in je, maar duidelijk op papier staat het niet. Als je niet in één of enkele zinnen kan vertellen waarom jij als zelfstandige professional bestaat, is het voor potentiële opdrachtgevers erg moeilijk om te bepalen of ze met jou in zee moeten willen gaan.

Door antwoord te geven op onderstaande vragen kun je een beter beeld bij je eigen missie en visie krijgen.

FastFlex - Niels Huismans - ZZP Barometer

– Je missie is in principe tijdloos maar je visie kan worden bijgesteld;
– Je missie is gericht op jezelf als professional en je visie is gericht op jouw (werk)omgeving;
– Je missie is een uitdrukking van wat je met je zzp-schap wilt;
– Je visie is je drive waardoor jij op weg gaat.

Ik merk dat veel professionals vaak moeite hebben met het opstellen van hun missie. Daarom hierbij een aantal tips voor een krachtige missie:

  1. Denk buiten de kaders van je diensten en kijk naar het grotere geheel van jouw zzp-schap
  2. Zorg voor motivatie en leg een link naar de doelstelling van jou onderneming
  3. Probeer niet alle onderliggende gedachten en unieke eigenschappen in je missie te zetten. Deze kun je terug laten komen op jouw website bijvoorbeeld.
  4. Zorg dat je echt helder krijgt waar jouw onderscheidend vermogen ligt.
  5. Zorg dat je geen algemeenheden gaat benoemen maar ga voor inhoud. Iedereen doet namelijk zaken “goed”.
  6. Gebruik geen vakjargon.
  7. Vraag om input. Leg je concept missie voor aan andere zzp’ers of aan familie. Is het duidelijk en herkennen ze het?

Mocht je nu al duidelijk je visie en missie op papier hebben staan en je wilt toch nog verder aan de slag met jouw strategisch kader dan kun je ook eens kijken naar het model genaamd ‘Business Model You’. Dit is gebaseerd op het ‘Business Model Canvas’ model.

Ik gun iedere zzp’er een duidelijke missie en visie. Het kan hem/haar helpen duidelijkere keuzes te maken. Ook als zzp’er zal je zelf keuzes moeten maken om gekozen te worden…..

Dit is een stuk uit een uitgebreider artikel wat eerder geplaatst is op ZZPbarometer