Uitbesteden, uitbesteden, uitbesteden

Niels marketives

Onderstaande blog kwam ik vandaag weer eens tegen. Ik schreef dit ruim twee jaar geleden toen ik in dienst was bij Young Colfield maar is nog steeds actueel.

 Vorige week las ik een artikel van Jean Roberts waarin hij stelt dat bedrijven zelf vaak te veel hooi op hun vork nemen. Hij stelt, zoals veel experts beamen, dat bedrijven zich moeten richten op hun core business. Dit ben ik volledig met hem eens. Toch zie ik tijdens mijn werkzaamheden bij Young Colfield dat dit nog vaak misgaat bij verschillende bedrijven. Het begint allemaal met de eerste simpele vraag: Waar is uw bedrijf goed in? Een makkelijk vraag neem ik aan.
Stel u hebt een evenementenbureau. Dan hoop ik voor u dat u goed bent in het organiseren van evenementen. Daar ligt het probleem niet. Het probleem zit het in de zaken die u daarnaast doet. In de loop van de tijd is het namelijk makkelijk om er wat bij te gaan doen. Na een aantal jaar huurt u de hostesses niet meer in via een hostessbureau maar neemt u een paar representatieve dames en heren zelf in dienst. Dit is in mijn ogen een gevaarlijke ontwikkeling. Graag licht ik dit toe.
Afdelingen hebben namelijk de neiging om eigen belangrijkheid te zoeken en steeds groter te worden zonder dat dit bijdraagt aan de effectiviteit.
Het zelf verzorgen van dit soort activiteiten buiten de core business om heeft een aantal nadelen. Ten eerste ben je de flexibiliteit kwijt. Als je om wat voor reden dan ook even rustig aan wilt doen op een bepaald vlak hoef je niet meteen mensen te ontslaan. Naast deze flexibiliteit is het zo dat een externe organisatie vaak uit een veel grotere poel van kennis kan vissen dan jij dat kunt. Ze zijn niet voor niks gespecialiseerd en daarom huur jij ze in. Naast deze voordelen is het dat een extern bureau zich vaak wat extra inzet om jou als klant te behouden. Bel jij één dag voor een groot evenement en je zegt dat je nog 10 hostesses nodig hebt, dan zal hier alles aan gedaan worden omdat ze jou als klant willen behouden.  Dit alles geldt niet alleen voor het inhuren van hostesses, maar voor veel ‘overhead’ zaken. Reclamecampagnes moet je ook niet binnenshuis verzorgen bijvoorbeeld. Uitbesteden die zooi. Natuurlijk dien je het bureau erg goed te briefen en te sturen, maar zoiets moet je niet intern oplossen. De creativiteit binnen een reclamebureau en de kennis is vele malen groter dan dit binnen uw organisatie kan zijn. Creativiteit binnen een organisatie wordt namelijk uitgemolken in de loop van de tijd.
Dus, het tegengaan van overhead kosten is een moeilijke zaak. Het is vaak zo makkelijk om ergens een afdeling voor op te zetten maar zoals ik al eerder gezegd heb, wordt dit vaak een stugge stafafdeling. Dit wil je niet hebben. Concentreer je waar je goed in bent en besteed de rest uit.
Een nieuw logo? Uitbesteden aan een goed bureau! Een nieuwe website? Uitbesteden! Wij als Young Colfield zijn specialisten op het gebied van verbetering van service en dienstverlening. Dit speciaal voor organisaties die de ambitie hebben hun eigen dienstverlening tot een succes te maken. Onze website ontwikkelen we dan ook niet zelf. Deze is dan ook ontwikkeld door Young Dogs, een bedrijf dat gespecialiseerd is in online communicatie. Focus je dus op je core business. De uitgaven voel je zo ook elke keer beter in je portemonnee. Dit zorgt ervoor dat er niet nutteloos overhead kosten gemaakt worden.
Heeft u overhead wat u beter zou kunnen uitbesteden? Zoja, welke?